top of page

לשון קשורה - מה זה אומר?

לשון קשורה (ankyloglossia) הוא מצב המתקיים לאחר הלידה אשר מוביל להגבלת טווח התנועה של הלשון. כאשר יש לשון קשורה, למעשה הפרנולום שמקבע את הלשון לרצפת הפה קצר, עבה והדוק מבדרך כלל. מה שעלול להוביל לבעיה בהנקה / שתיה מבקבוק. כאשר הלשון קשורה קיים קושי להוציא אותה מעבר לחניכיים. בהמשך, קיימת השפעה על בליעה, אכילה ודיבור.


הסימנים והתסמינים של לשון קשורה כוללים:

* קושי להרים את הלשון כלפי הלסת העליונה, לשיניים העליונות או להזיז את הלשון מצד לצד

* קושי בהוצאת הלשון מעבר לשיניים הקדמיות התחתונות (מעבר לחניכיים התחתונות)

* לשון שנראית מחורצת או בצורת לב כשמנסים לדחוק אותה מחוץ לקו החניכיים


‏‎בדרך כלל, הפרנולום בתחתית הלשון עובר תהליך היפרדות לפני הלידה, ומאפשר ללשון טווח תנועה רחב. כאשר יש לשון קשורה הפרנולום נשאר מחובר לתחתית הלשון.


לא ידועה הסיבה שזה קורה בקרב חלק מהתינוקות, אך קיים קשר גנטי (כשלאחד ההורים יש לשון קשורה הסיכוי עולה). נפוץ יותר בקרב בנים.

סיבוכים:

לשון קשורה יכולה להשפיע על התפתחות הפה של התינוק, כמו גם על האופן בו הוא או היא אוכלים, מדברים ובולעים. יכולות להופיע בעיות בהנקה לאחר הלידה: בזמן היניקה הלשון של התינוק עוברת את גבול החניכיים התחתון ומגנה את הפטמה של האם המניקה. אם אין אפשרות תנועה חופשית התינוק נושך את הפטמה במקום לינוק אותה, גם התנועתיות שהלשון מבצעת בזמן היניקה נפגעת ולא רואים הנקה אפקטיבית. הדבר עלול לגרום לכאבים משמעותיים בפטמות ולהפריע ליכולתו של התינוק לינוק חלב אם.

קשיי דיבור - לשון קשורה יכולה להפריע בהמשך ליכולת של הפעוט להשמיע צלילים מסוימים - כגון ״ר״, ״ש״, ״ד״, ״ל״, ״

303 צפיות0 תגובות
bottom of page