top of page

דיכאון לאחר לידה בקרב אבות טריים


בעוד שהרעיון של דיכאון לאחר לידה בקרב אבות (PPPD) עשוי בהתחלה להיות מוזר או מפתיע, האמת היא שאלפי אבותחדשים בכל שנה סובלים מהתסמינים שלו. אירועים מלחיצים או מרגשים להפליא עלולים להשפיע על בריאותו הנפשית שלכל אחד, וחשוב שמי שנוטה לדיכאון או בעיות נפשיות אחרות יבין מתי הוא בסיכון.


הרגשות והלחץ בעקבות הלידה הם עצומים עבור שני ההורים, וחשוב לנסות להימנע מהשוואה ביניהם. בריאות הנפש היאאישית וייחודית לכל אדם. כל אירוע מלחיץ או רגשי יכול לעורר אפיזודה דיכאונית אצל אדם שעלול להיות בסיכון.


גם עבור האבא הלידה יכולה להיות חוויה מלחיצה מאוד, כזו שיכולה לגרום גם לשינויים הורמונליים. מחקרים הראו שלגבריםיש ירידה בטסטוסטרון ועליה בתסמיני דיכאון בעקבות לידה. חוקרים מסבירים את השינויים ההורמונאליים ככאלה שיש להםחלק בסיוע יצירת הקשר ההורי עם הילד החדש. כאשר הטסטוסטרון יורד, יש נטייה יותר לדיכאון אך זה גם עשוי להובילליותר סבלנות מצידו של האב לבכי התינוק.


שינויים הורמונליים בנוסף לשינויים נוספים של תפקיד האבהות החדש, למשל, מחסור בשינה, יכולים לפגום באופן מהותיבבריאותו הנפשית של האדם. אם לאב הטרי יש היסטוריה של דיכאון, קיים סיכון משמעותי שהוא עלול לפתח דיכאון לאחרהלידה.


חלק מהשינויים באורח החיים ומצבים של לחץ עלולים לעורר אפיזודה דיכאונית.


לאחר הלידה משתנה הדינמיקה המשפחתית

הקשר שנוצר בין האם לתינוק, החוויה האימהית והקרבה של הילד, יכולים לגרום לתחושה של טינה על תשומת הלבשהתינוק מקבל, והמערכת הזוגית החדשה שנוצרה עם האם לאחר הלידה. זה יכול להשמע לא הגיוני, אבל יש לתפיסותאלה, בעקבות השינויים השפעה על התת מודע.


לחץ לדאוג למשפחה ולספק את הצרכים שלה

הידיעה שאתה המפרנס וצריך לדאוג לרווחת המשפחה יכולה להיות מלחיצה מאוד עבור חלק מהאבות הטריים. לחץ זה יכוללהפוך לנטל נפשי לא מבוטל. גברים רבים נוטים לסגת באופן לא מודע לעבודה הן כדרך להילחם בדאגה זו והן כדי להקל עלעצמם כיוון שחשים באי נוחות לטפל בנושא.

מחסור בשעות שינה ואי קיום יחסים אינטימיים

עם הלידה של תינוק חדש, פעילות מינית ושינה סדירה חסרים בחיי ההורים הטריים. שני אלה בעלי השפעה ניכרת בקרבגברים.


חשוב לדעת כי כאשר האם סובלת מדיכאון לאחר לידה, לאב יש סיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון גם כן וההפך. כאשר לכלאחד מההורים יש תסמינים של דיכאון לאחר לידה, התא המשפחתי סובל בכללותו.


כיצד בא לידי ביטוי דיכאון לאחר לידה בקרב גברים

אין אבחנה בשימוש אוניברסלי לדיכאון לאחר לידה בקרב אבות טריים, מקובל לאבחן את המצב בעיקר 2-3 שבועות לאחרהלידה, כאשר זה יכול לקרות עד שנה לאחר הלידה. בקרב גברים קיימים יותר תסמינים הכרוכים באגרסיביות.


דיכאון קליני מאובחן ע״י המאפיינים הבאים:


קושי להתרכז


אשמה, חוסר תקווה, עצב

תחושת עצב או אשמה לעיתים קרובות יכולה להיות תוצאה של דיכאון לאחר הלידה. גם מחשבות על מוות או התאבדותיכולות להופיע, מה שדורש התערבות מיידית והפנייה לטיפול.


שינויים במשקל ובשינה

ירידה במשקל ועלייה במשקל קשורים לדיכאון, כמו גם שינה מוגזמת או קשיי שינה.


אובדן הנאה

אובדן הנאה מפעילויות ותחומי עניין שהיו בעבר הוא סימן נפוץ לדיכאון. האדם שנמצא בדיכאון מפסיק את הפעילות הרגילהשלו.


כאבים ומטרדים פיזיים

כאבים פיזיים שאין להם הסבר הנראה לעין. הכאבים עצמם יכולים להעצים את הדיכאון.


חוסר אנרגיה

עייפות, שיכולה להיות מוסבת תחת התפקיד ההורי החדש וחוסר השינה.


חשוב לא להזניח ולגשת לקבל טיפול במידה ואתם שנים לב לסימנים.

325 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page