top of page

האם אנטיביוטיקה מפחיתה ייצור חלב אם בתוקפת ההנקה?

כאשר מדברים על תפוקת החלב של האם המניקה, חשוב להבין שאחד הגורמים המשמעותיים לייצור החלב אם - הוא ריקון תכוף של השד (בהנקה או שאיבה).


לא מעט פעמים (בכל סשן שאלות כמעט) עולה השאלה ״האם נטילת טיפול אנטיביוטי שלעצמו משפיע על תפוקת חלב האם?״.


למעשה, אין הוכחה מחקרית לכך שהאנטיביוטעקה בפני עצמה גורמת להפחתה של תפוקת החלב אם של האמא המניקה. אז למה בעצם נוצרה המחשבה שיש קשר בין השניים?


לרוב, רבות מהנשים המניקות דואגות לתפוקת החלב שלהן (״האם יש לי מספיק? האם הייצור פחת?), בזמן נטילת האנטיביוטיקה המצב לא שונה - אנחנו מודאגות והרבה פעמים מקשרות בין הדברים, אך, ללא השפעה ישירה שבפועל קיימת.


בהרבה מהמקרים, נשים מניקות מקבלות אנטביוטיקה בגלל דלקת בשד (מסטיטיס).

במצבים כאלה, כן נראה ירידה זמנית בייצור, כיוון שיש דלקת ברקמה, ולכן יש השפעה (מה שלעיתים גורם לקישור בין הטיפול לבין ההפחתה הזמנית בייצור).


מספר דברים שכדאי להכיר בנושא של הנקה וטיפול אנטביוטי:

צבע התואה של התינוק היונק יכול להשתנות באופן זמני - להפוך לירוק. אין מה לדאוג, זו תופעה זמנית, חולפת לאחר הפסקת הטיפול בידי האמא.


במצבים מסויימים ניתן לראות שינויים במצב הרוח או בהתנהגות של התינוק בגלל כאבי בטן. זה זמני, אין צורך להיבהל. בדרך כלל, הנושא נפתר לאחר שאת מסיימת את הטיפול (הגירוי הוא של המעיים בגלל שיש שינוי בפלורה של החיידקים גם אצל היונק - מה שמסתדר אחרי סיום הטיפול).


בחלב אם יש אוליגוסכרידים (200 סוגים שונים בחלב אם אנושי), שמשמשים את התינוק לריפוי המעי ושיקום הפלורה שלו - זו הסחבה, שהמשך ההנקה בזמן נטילת הטיפול חשובה!

חלב אם מכיל גם בקטריות שלמעשה הן פרוביוטיקה עבור התינוק והופכות להיות חלק מהפלורה שלו - מסייעות בעיכול.


מה כן חשוב לשים לב? לעקוב אחרי סימנים של הופעת פטריה. בגלל השינויים בפלורה של האמא יכולה להתפתח ולשגשג פטריית קנדידה, בנרתיק, בפטמות ובחלל הפה. לכן מעקב אחר סימנים מחשידים חשוב ביותר בתוקפה זו.


כדאי לשקול טיפול פרוביוטי עבור האמא, והכי טוב פשוט לשתות קיפיר שהוכח שהוא הפרוביוטיקה של הטבע.


אל תחששו ליטול טיפול אנטיביוטי בתקופת ההנקה.

900 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page