top of page

האם לתזונת האם ההרה יש השפעה על התפתחות מחלות אלרגיות אצל הצאצא בעתיד?

תזונת האם במהלך ההריון מהווה את החשיפה התזונתית המוקדמת ביותר לאלרגנים עבור העובר. רוב המחקרים עד כההוכיחו מתאם מעורפל בין תזונת האם במהלך ההריון לבין התפתחות מחלות אלרגיות בילדות. סקירה שבוצעה עלהמחקרים הקיימים עד כה, לא תמכה בהימנעות מאלרגנים או מתוספי תזונה במהלך ההריון כאמצעי למניעת מחלותאלרגיות בצאצאים. עם זאת, צריכת האם של בוטנים ואגוזי עץ מצביעות על כך שחשיפה לאלרגן בתקופת העוברות דרךתזונת האם עשויה למעשה להגביר את הסבילות ולהפחית את הסיכון לפתח אלרגיות למזון בילדות למזונות אלה.

התחום נחקר כל הזמן והמסקנות על ההשפעה מתגלות כל פעם מחדש.


חומצות שומן -

קיים ויכוח על קיומו של קשר סיבתי בין צריכה אימהית מוקדמת של חומצות שומן רב בלתי רוויות (PUFAs) לבין מחלותאלרגיות בילדות.

נטען כי תוספת אימהית יומית של n-3 PUFAs יכולה להפחית את הסיכון לאלרגיות למזון ואקזמה הקשורה ל-IgE בתינוקות עם היסטוריה משפחתית של אלרגיה. עם זאת, הממצאים לגבי התפקיד של תוספי n-3 PUFA בהריון להפחתתהשכיחות הכוללת של אלרגיות בצאצאים עדיין אינם מספיקים.


נוגדי חמצון -

צריכת נוגדי חמצון (כלומר ויטמין E, פלבנואידים, סלניום ונחושת) במהלך ההריון עשוי להועיל, שכן יש להם תכונותאימונומודולטוריות והם עשויים למלא תפקיד בהתפתחות הריאות של העובר ולהשפיע על תפקוד הריאות והנשימה בשלבמאוחר יותר בחיים, ולהפחית את הסיכון לצפצופים.


ויטמין D -

הקשר בין רמות ויטמין D של נשים הרות להתפתחות מחלות אטופיות בילדות אינו ברור. מסיבה זו, תוספת ויטמין D טרוםלידתי למניעת מחלות אלרגיות בצאצאים אינה מומלצת כיום. אנו יודעים שרמות 25-hydroxyvitamin D3 בדם טבוריקשורות ישירות לתגובה נמוכה יותר של ציטוקינים לאלרגנים ולסיכון מופחת לאקזמה ב-12 החודשים הראשונים לחיים.

בנוסף, נטילה של ויטמין D ורמות גבוהות שלו במהלך ההריון נמצא קשור להפחתה בצפצופים ראתיים ואירועי אקזמה בקרבפעוטות בגילאי 24-16 חודשים. אבל, בהמשך לאותו המחקר, נמצא כי קיים סיכון מוגבר לאקזמה דווקא בהמשך החייםהבוגרים.

עדיין לא ברורה ההשפעה של הויטמין עד תום.


מזון - מחקר קוהורט פרוספקטיבי שבוצע לאחרונה הראה קשר בין צריכת מזונות מסויימים בידי האמא לפני הלידה לביןהסיכון להופעתן של מחלות אלרגיות בצאצאים עד גיל 3 שנים.

למשל, נמצא כי צריכה של ירקות ירוקים, ביצים ודגנים ממלאת תפקיד מגן מפני מחלות אלרגיות בדרכי הנשימה, בעודשצריכת בשר גבוהה יותר בתקופת ההריון הייתה קשורה באופן חיובי לסיכון מוגבר לצפצופים, נזלת אלרגית ואקזמה. במחקר עוקבה פרוספקטיבי קודם, תזונה עשירה בירקות במהלך ההריון נקשרה עם סיכון מופחת לאסתמה בילדות אצלהצאצאים. סקירה ומטה-אנליזה בנושא צריכה של דגים במהלך ההריון הראתה כי לא הייתה הפחתה של הסיכון לאלרגיהאצל הצאצאים לדגים.


Current Insights on Early Life Nutrition and Prevention of Allergy

Giuliana Ferrante, Maurizio Carta, Claudio Montante, Veronica Notarbartolo, Giovanni Corsello and Mario Giuffrè*


MINI REVIEW

published: 06 August 2020 doi: 10.3389/fped.2020.00448

883 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page