top of page

הילד סובל מאקזמה / אסתמה של העור / אטופיק דרמטיטיס - הרכיבים שכדאי להימנע מהם במוצרי הטיפוח

מהכרות שלי עם הורים שהילדים שלהם סובלים מתופעות עוריות, מהר מאוד הם הופכים להיות ״מומחים״ לכל סוגי המשחות הקיימות בשוק ושלל המוצרים אשר מבטיחים הקלה במצב. לא פעם, לא פשוט לפענח את רשימות הרכיבים הארוכות על התכשירים השונים ולהבין אם הם מתאימים לעור של התינוק. לפעמים, זו חקירה של ממש שנמשכת שנים, מה מתאים ומה מתאים פחות, מה מוצלח ומה בכלל מחמיר את המצב ולא כדאי לשימוש. עבור כל ילד תכשיר שונה יעשה את העבודה, והמטרה שלנו בעיקר לאתר את אותו האחד שיעבוד.


לא פעם קיימים תכשירים בשוק עם הכותרת ״עדינים לעור התינוק״, ולמעשה, יכולים להכיל ברשימת הרכיבים רכיבים שעלולים לגרות את עור התינוק. במאמר הנוכחי, אתמקד במוצרי הטיפוח לעור התינוק והרכיבים שאנחנו מחפשים שיכולים לעורר תגובה, ליבש, לגרות ועוד. כאשר אתם מסתכלים ברשימת הרכיבים המטרה שלכם לבצע את הבדיקה בכל התכשירים שאתם משתמשים עם הילד: משחת השיניים, סבון, מגבונים, שמפו, חומרי הניקוי הביתיים ועוד.


אז מהם הרכיבים שנרצה להימנע מהם במוצרי הטיפוח לעור התינוק שלנו במקרים של אקזמה / אסתמה של העור?


בישום - הרבה פעמים אני שומעת מאימהות שהן אוהבות את ״הריח״ של מוצר מסויים, ולא מבינות מדוע אני אומרת להימנע ממצבים שלמוצרים יש ריח, ולהעדיף מוצר שאין לו ריח אופייני או בכלל? המטרה שלנו להמעיט ברכיבים של בישום כיוון שאלה יכולים לגרות את העור, להחמיר מצבים של אקזמה, לייצר מצבים של תגובה עורית (דרמטיטיס). חומרי בישום נמצאים תחת רגולצייה - ולכן, מחוייבים סימון בתכשיר. אבל, כדי לייצר ריח מסויים, בתעשיית הקוסמטיקה יכולים להשתמש במספר חומרים כימיים יחד, ולכן, אותה מילה של perfume או fragnance טומנת בתוכה רכיבים רבים שאינם מפורטים. המטרה שלנו, לבחור תכשירים חסרי ריח - אשר פוטנציאל הגירוי שלהם נמוך יותר לעור התינוק.

לפעמים, התכשירים נבדקים דרמטולוגית (=משמעה כי התמרוק אינו גורם לגירוי ראשוני של העור באנשים בעלי עור רגיל ובריא) או שקיים כיתוב ״נבדק היפואלרגנית״ (=מטרת הבדיקה לקבוע אם בכוחו של חומר הגלם או התמרוק לגרום לאלרגיה באנשים בעלי עור רגיל), מכיוון שהניסוי הוא בקרב קבוצה ממוקדת של אנשים עם עור רגיל - אין זה אומר, שאכן המוצר אינו בעייתי לאנשים עם עור רגיש ולכן, עדיין יש לקחת את הדבר בחשבון ברכישת מוצר מסויים.


שמנים אתריים - כאשר מדובר בילדים עם עור רגיש, לא רק תוספי הריח הסינטטיים מהווים בעיה פוטנציאלית, אלא גם ריחות ממקורות טבעיים ושמנים אתריים, גם הם בעלי פוטנציאל לגירוי העור. ככלל, העדיפות להימנע ממוצרים שמכילים שמנים אתריים בקרב האוכלוסייה הרגישה כמו נשים בהריון, ילדים, ובני נוער.

הייצור של שמנים אתריים אינו מוסדר, כלומר לא ניתן להבטיח את מידת הטוהר שלהם במוצרים השונים כך שתמיד יש סיכוי שהם עשויים להכיל מרכיבים לא רשומים. בנוסף, בשימוש לקוי ניתן להגיע למצבים לא נעימים של גירויים, כוויות כימיות ועוד.


אוריאה -

במקרים מסוימים, אוריאה יכולה להיות מרכיב נהדר במוצרי טיפוח של העור, ועוזרת למעשה לרכך עור מחוספס או יבש שמאפיין מצבים כמו אקזמה, פסוריאזיס וקרטוזיס פילאריס. עם זאת, בשילוב במוצרים אשר נעשה שימוש עבור הילדים, הרכיב הזה יכול לגרום לגירוי, תחושת עקצוץ או שריפה מקומית ולהגביר אי נוחות של הילד. למשל יכול לבוא לידי ביטוי בבכי לאחר השימוש. חשוב להתייעץ עם רופא העור, במידה ואתם מעוניינים בשילוב של מוצר עם רכיב זה - במידה וקיים מצב עורי מסויים אצל הילד. חשובה גם לבדוק אם התמרוק הנבחר מתאים לשימוש בכלל בקרב ילדים קטנים (לשים לב להגבלות גיל שמופיעות על פני המוצר).


לנולין - לנולין הוא מרכיב נוסף שמומלץ בדרך כלל לסובלים מאקזמה מכיוון שהוא מופק מצמר כבשים ומהווה חומר מרכך טבעי נהדר. עם זאת, כמו אוריאה, ידוע שגם לנולין גורם לתגובות אלרגיות אצל הסובלים מאקזמה, ומחמיר את ההתלקחות במקום להרגיע את הגירוד. לכן, חשוב לבצע בדיקה אזורית, במקום קטן לפני הרחבת השימוש.


Cocamidopropyl Betaine -

זהו חומר מקציף המצוי בדרך כלל במוצרי שיער ואמבטיה לילדים, כיוון שהוא אינו גורם לגירויים באזור העניים. כך למעשה, מתאפשר המיתוג של ״אל דמע״ בחלק מהמוצרים שאנחנו רואים עבור הקטנים המשווקים בשוק. יכול להיות פוטנציאל גירוי לילדים ולגדולים הסובלים מאקזמה.

שמות נוספים לרכיב:

  • 1-Propanaminium, N-(carboxymethyl)-N,N-dimethyl-3-((1-oxococonut) amino)-, hydroxide, inner salt

  • N-(2-Aminoethyl)-N-(2-(2-carboxyethoxy)ethyl) beta-alanine, norcoco acyl derivs., disodium salts

  • N-(Carboxymethyl)-N,N-dimethyl-3-((1-oxococonut)amino)-1-propanaminium hydroxide, inner salt

  • Cocamidopropyl dimethyl glycine

  • Cocoamphocarboxypropionate

  • Quaternary ammonium compounds, (carboxymethyl)(3cocoamidopropyl) dimethyl, hydroxides, inner salts

  • Beta-Alanine, N-(2-aminoethyl)-N-(2-(2-carboxyethoxy)ethyl)-, norcoco acyl derivs., disodium salts

  • Cocoamphodiproprionate

  • Cocoyl amide propylbetaine

  • Disodium cocoamphodipropionate Mirataine CB.


פרופילן גליקול - Propylene Glycol הוא מרכיב נוסף שחלק מהאנשים יהנו מהשימוש בתכשירים המכילים אותו וחלק יכולים להגיב בתגובה עורית. הוא נמצא לעתים קרובות בקרמי לחות, קרמים סטרואידים מקומיים, תרופות אנטי דלקתיות ואנטי-היסטמינים המגיעות בצורת נוזל - אשר מיועדים לטיפול באקזמה.

עם זאת, עבור חלק מהסובלים מאקזמה, יש לו השפעה הפוכה, והוא יכול לגרום לתגובה אלרגית. לכן, מומלץ להימנע מפרופילן גליקול במוצרי טיפוח לתינוקות שסובלים מגרד ורגישות בעור כדי להקטין את הסיכון להחמרה.


אתנול (אלכוהול) - (פוסט נפקד בנושא רכיב האלכוהול בתכשירים השונים נמצא בבלוג) בכל אופן חשוב להבין שלא כל סוגי האלכוהול יגרמו לגירויים והחמרה. ככל שהרכיב נמצא גבוה יותר ברשימת הרכיבים כך יש לו אחוז גבוה יותר ביחס הרכיבים בפורמולה של התכשיר. כעקרון ישנם אלכוהולים סוכריים ושומניים, שאינם מגרים באותו האופן כמו האלכוהול המפוגל (שאינו מיועד לשתיה) הרגיל, למשל אלכוהול צטיל, שלרוב נסבל היטב על ידי בעלי עור רגיל. רצוי בכל אופן, להמעיט במוצרים המכילים אלכוהול בפורמולה שלהם, במיוחד בקרב ילדים עם עור שנוטה ליובש וגירויים.


פרבנים - פרבנים הם אחד מהחומרים המשמרים הנפוצים ביותר בתעשיית הקוסמטיקה מכיוון שהם מסווגים כאחד הרכיבים שגורמים לפחות תגובות על פני העור עבור אנשים בעלי עור רגיל. לעומת זאת, במצבים של דלקות עור או עור שמחסום העור אינו שלם (פציעה), יכולים לגרום לגירוי של העור והחמרה של המצב הקיים.


מקווה שעכשיו יהיה לכם יותר קל להסתכל על רשימת הרכיבים בזמן בחירת המוצרים השונים לשימוש עבור הקטנים שלכם.


Bhanot A, Huntley A, Ridd MJ. Adverse Events from Emollient Use in Eczema: A Restricted Review of Published Data. Dermatol Ther (Heidelb). 2019 Jun;9(2):193-208. doi: 10.1007/s13555-019-0284-3. Epub 2019 Feb 15. PMID: 30771093; PMCID: PMC6522630.

Yew YW, Zheng Q, Kok WL, Ho MSL, Teoh J, Wong YKY, Shi L, Chan ESY. Topical treatments for eczema: a network meta‐analysis. Cochrane Database Syst Rev. 2018 Dec 4;2018(12):CD013205. doi: 10.1002/14651858.CD013205. PMCID: PMC6516982.



856 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page