top of page

היממה ה-2 לאחר הלידה - איך להתנהל במהלך סינדרום הלילה הלבן?

מזל טוב! אתם מצפים לתינוק חדש שיצטרף למשפחה? או שאתם לאחר לידה? זה הזמן להכיר התרחשות נפוצה מאוד בקרב תינוקות, שרוב ההורים מגיעים לא מוכנים אליה, ולכן מרגישים שמשהו ״לא תקין״ קורה לתינוק שלהם לאחר הלידה. חשוב להבין, שלאחר הלידה, היממה הראשונה, בה האמא מתאוששת לאחר הלידה - גם התינוק הרך שיצא לאוויר העולם מתאושש גם כן. במהלך הלידה התינוק נחשף להורמונים השונים המופרשים במהלך הלידה, עבר שעות של צירים, דחיסה בתעלת הלידה ואולי אף סיבוך שהוביל ללידה מכשרנית או קיסרי, וגם הוא זקוק להחלמה.

במהלך היממה הראשונה, הורים רבים מתוודעים לכך שהתינוק ישן רוב היממה, נינוח, רגוע, ולא ערני במיוחד. זו גם הסיבה שבתור יועצת הנקה, ולא רק כאחות מוסמכת שמלווה נשים במהלך ההריון ולאחר לידה - אני מדגישה את החשיבות של ״להעיר תינוק לחיבור לשד״. התינוק ביממה הראשונה, במלך תהליך ההתאוששות מהלידה, פחות יהיה ערני ופעיל, כאשר את שיא הפעילות נראה בשעה לאחר לידה - ולכן, חשוב מאוד לחבר את התינוק לשד לעיתים תכופות כדי שיוכל להתרגל לחיבור וגם האמא. בנוסף, גירוי תכוף לשד ישלח את המסר שאנחנו מעוניינים למוח להמשיך להגביר את כמויות החלב של האמא בהתאם לצריכה של התינוק.


וכאן, חשוב להכיר את התופעה של הלילה הלבן השני, תופעה שמתרחשת לאחר כ-24 שעות מהלידה - "תסמונת הלילה השני", במהלך זמן זה התינוק שלכם שלפני רגע התרגלת לראות אותו ישנוני ומאוד רגוע, גם בתוך מיטת בית החולים (העריסה), מתחיל להתנהל הפוך לחלוטין: הוא עצבני, בוכה, מביע חוסר שביעות כשמניחים אותו בעריסה, מעוניין להיות על הידיים של האמא או האבא ובהחלט מעוניין להתחבר ולהתנתק מהשד ללא הפסקה (כך לפחות זה מרגיש להורים, כמו לרוץ מרתון ללא הפסקה). ההורים הטריים מרגישים מבולבלים, אולי הילד ״נשבר״, אולי עשו משהו לא תקין והחשד הכי גובר של האם הטריה - ״החלב שלי לא מספיק עבור התינוק יש בעיה״. אלה מחשבות תקינות שעולות לכלל ההורים הטריים, שטרם עברו את החוויה, שלא כולם מדברים עליה וכל כך פיזיולוגית ותקינה.

אז קודם כל - הילד לא נשבר, הוא תקין לחלוטין, ובהתאם לזמן שחלף מהלידה, כך גם השפעות ההורמונים שעברו מהאם במהלך הלידה והתרופות שניתנו לה במהלך הלידה חולפות להן, והתינוק הופך להיות ערני ומבין שהוא מחוץ לחיי הרחם, ומביע את רצונותיו בדרך היחידה שהוא יודע לתקשר כרגע - בבכי.


אז מה אתם הורים טריים יקרים יכולים לעשות כדי לצלוח את אותו הסינדום?

1. מגע עור לעור - לאחר הלידה, בכל הזדמנות שיש לכם, בין אם מדובר באמא או באבא, מגע עור לעור מעולה עבור התינוק לאחר הלידה. המגע של עור לעור על בית החזה של ההורים (המקום החם ביותר של גופינו) מאפשר להעלות את הדופק של התינוק, מנרמל את קצב הלב, הנשימה ולמעשה, מקדם את הפרשת האוקסיטוצין. התינוק הופך להיות רגוע יותר, האמא או האבא נקשרים לתינוק, ולמעשה, יש לנו כאן שירות לשתי המטרות - תינוק רגוע - הורים רגועים.

2. הנקה תכופה / האכלה קשובה מבקבוק - שימו לב לסימני הרעב של התינוק שלכם. במידה ואת מניקה זה הזמן לחבר את התינוק תכוף לשד, התינוק לאחר לידה יונק לעיתים קרובות, כאשר כל הנקה יכולה להיות כ10 דקות עד שהתינוק מתעייף, הוא אינו נשאר ערני לאורך זמן ביממות הראשונות ולכן חשוב מאוד להתמיד על חיבור תכוף. במידה והחלטת להאכיל את התינוק בבקבוק - היו קשובים לסימני הרעב של התינוק, האכילו בכמויות קטנות המתאימות לגודל הקיבה של התינוק (זכרו ביממות הראשונות אינו זקוק מעל ל15 מ״ל נוזל בהאכלה אחת), כאשר האכלות תכופות הן פיזיולוגיות ורצויות יותר לאורך היממה.

3. נסו לייצר סביבה מרגיעה - אני אישית מאוד אוהבת וממליצה למטופלות שלי שאני מלווה בלידה וכהכנה לפניה להביא מנורה נשלטת מבחינת התאורה מהבית כדי להימנע מהתאורה העוצמתית של בית החולים. במידה ואין לכם תאורה רכה, כבו את האורות בחדר, ותנו לאור הטבעי להרגיע את האווירה.

5. חפשו תמיכה מהסביבה - חשוב לשאול שאלות ולברר עם אנשי הצוות אם ההתנהלות שלכם תקינה, ואם ההתנהגות שאותה אתם רואים אצל התינוק תקינה. העריכו את מצב החיתולים הרטובים והיציאות - כך תוכלו לדעת שהתינוק שלכם מקבל כמויות מזון מתאימות ואינו רעב.

6. תמיכה אחד בשני - החליפו את התפקידים אחד עם השני, כל פעם מישהו אחר מטפל בתינוק, מחזיק, מלטף ומרגיע. כך האמא לאחר לידה יכולה לנוח ולהתמודד עם ההחלמה ועדיין לתת מענה לתינוק הקטן.


בכל מקרה, מקווה שעכשיו לא תבהלו מהשינוי המאסיבי שתראו בהתנהגות של התינוק שלכם. מזל טוב ובהצלחה!

1,587 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page