top of page

הנחיות לצחצוח שיניים - החל מהשן הראשונה

עודכן: 29 במרץ

​ישנה חשיבות לדאגה של השיניים של הקטנים שלנו החל מהשן הראשונה. המטרה שלנו למנוע מצבים של עששת, ולדאוג ליסודות של התנהגות בריאה והיגיינה כבר מינקות. את התחלת הטיפול בחלל הפה נבצע כבר לאחר הלידה, כדי להקנות לילד שלנו הרגלים והכרות עם התחושה של ניקוי החניכיים כבר מהשלב שהוא תינוק.


בהתחלה כאשר נרצה לבצע את הפעולה, נשתמש באצבעון סיליקון, שיאפשר לנו ניקוי של החניכיים ביעילות ובנוחות. התחושה יכולה להיות נעימה עבור התינוק ואף לייצר גירוי נעים בתקופה שקודמת לבקיעת השיניים, שמתחילה אזור גילאי 4 חודשים ואילך. בקרב חלק מהילדים בקיעת השיניים תתעכב מעט ונוכל לחוות את בקיעת השן הראשונה סביב שנה (התורם הגנטי בהחלט משפיע על המאורע).



בכל מקרה רצוי לקחת את הילד לרופא שיניים לילדים אחרי בקיעת השיניים הראשונות, כאשר השלמת תהליך בקיעת שיני החלב מתרחש סביב גילאי שנתיים וחצי, כאשר יש לנו 20 שיני חלב, 10 עליונות ו-10 תחתונות.


הדאגה לשיני החלב מתחילה כבר בבקיעת השן הראשונה, שם נעבור לצחצוח עם מברשת בעלת סיבים עדינים ומשחה. עפ״י המלצות משרד הבריאות נשתמש במשחה המכילה 1000ppm פלאוריד כבר מהשן הראשונה, כאשר עד גילאי שנתיים כל מה שנדרש זו כמות של גרגיר אורז.

הסיבה מאוד פשוטה - הקטנים לא יכולים לבצע יריקה של המשחה, הדבר נלקח בחשבון וזו הסיבה לכמות המינורית של המשחה שיש להשתמש בה מהצחצוח הראשוני.

את הצחצוח נבצע פעמיים ביממה - בוקר וערב, כדי להקנות להם את השגרה של ההרגלים כבר מהשן הראשונה.

דוגמאות למשחות שיניים מתאימות:



מברשות שיניים שניתן להשתמש בהן (לחצו על התמונה לקישור):

המברשת צריכה להיות בעלת ידית קצרה, מה שיאפשר לתינוק לבצע את הצחצוח בהמשך הדרך עצמאית כאשר מדובר בילדים מעל גילאי 9 חודשים, שם נאפשר אחיזה והתנסות עצמאית בצחצוח ואז נעבור על העבודה שבוצעה :)

מברשת ״כמו של הגדולים״, בדרך כלל מעניינת את הקטנים בשלבים של גילאי שנה+, יכולה לסייע בשכנוע של הצחצוח המשותף, הראש קטן והסיבים עדינים מה שמאפשר עבודה ממוקדת על העבודה בשן-שן. בכל מקרה, חשוב לצחצח גם אנחנו אחריהם.

ראשים להחלפה:


סט מברשות של נובי, בסט מברשת סיליקון להתחלה של הניקוי של החניכיים לפני המעבר למברשת סיבים. המברשות נוחות לעבודה על השיניים ולהחזקה של הפעוט באופן עצמאי בהמשך. אני תמיד בעד שתי מברשות לפחות, כך שנוכל להעניק לפעוט מברשת אחת ולהשאיר לנו אחת לעבודה עבורינו אחרי הצחצוח שהוא יבצע עצמאית.

בהמשך מגילאי שנתיים, נגדיל את כמות המשחה לגודל אפונה (אגב, זה הגודל שאנחנו צריכים גם בתור מבוגרים). עד גיאי 6 נשתמש במשחה שמכילה את אותה כמויות הפלאוריד, כאשר מגיל 6 שנים, נעלה את המינון ל1500-1400ppm פלאוריד. יש לירוק את שאריות המשחה לאחר הצחצוח.


משחת שיניים מומלצת מגילאי 6 ואילך:

לא רק הצחצוח הוא זה שמסייע לנו לשמור על בריאות השיניים ומניעת העששת (רובד החיידקים שמצוי בחלל הפה). אנחנו מעוניינים לשמור על כך שהקטנים מגיליאי 6 חודשים ואילך ישתו מים בלבד, להימנע משתיה מתוקה או מיצים. נמנע ממזונות שיכולים להידבק לחניכיים ולשיניים - כמו, במבה, ביסלי ועוד. בנוסף, נגביל את השימוש בסוכרים בתזונה של הילד שאינם ממקור טבעי.


מומלץ שילדים עד גיל 8 לפחות יצחצחו שיניים בסיוע ובהשגחת מבוגר, ניתן לעבוד עם מברשת חשמלית אך גם כאן חשובה ההנחייה ההורית לאחר הצחצוח של הילד. לקטנים וגם לנו הגדולים מומלץ לירוק את שאריות המשחה ללא שטיפת הפה עם מים, כך שהשפעת הפלואוריד על השיניים תהיה גבוהה יותר.

בריאות מתחילה במניעה!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page