top of page

הנקה בתקופת ההריון - למה לצפות?

עודכן: 24 בדצמ׳ 2020


רוב האימהות שמניקות בתקופת ההריון רואות ירידה בתפוקת החלב לקראת הטרימסטר השני להריון, אבל יש אפשרות שיראו את השינוי כבר בתחילת ההריון. פה חשוב לשים לב למשקל התינוק ושהוא מקבל מספיק חלב דרך ההנקה (תמיד תלוי גיל התינוק!).


במהלך ההריון החלב ה״בוגר״ למעשה עובר שינויים ולקראת הלידה האישה מייצרת שוב קולוסטרום - זו גם התקופה שכמות הייצור עולה באופן טבעי.


למה בעצם יורדת תפוקת החלב? בהשפעת הורמון הפרוגסטרון שעולה בהדרגה בהריון, סוברים כי ההורמון גורם לצינוריות החלב לנטוף ואין אופציה לאחסון של החלב כבעבר ברקמת השד.

בלידה, כאשר יוצאת השליה למעשה הרמות של הפרוגסטרון צונחות ומאפשרות להורמון ייצור החלב - הפרולקטין - להשתלט על צינוריות החלב ולגרום להן להיות לא חדירות ולכן בעלות יכולת לצבור את החלב ברקמת השד.


נכון שייצור החלב מושפע מהדרישה של התינוק - אבל הפעם ההורמונים המשתנים בתקופת ההריון בעלי השפעה גדולה יותר על התפוקה של האמא.

למרות זאת, תינוק שממשיך לינוק לעיתים תכופות יהנה מכמות תואמת של ייצור החלב.


מחקרים שבחנו את השינויים בחלב של אם מניקה בהריון ואימהות שאולמות בהדרגה את התינוק מהנקה, מצאו חפיפה בשינויים המתרחשים בשד.


יש עלייה בריכוז הנתרן והחלבון בחלב האם, יש ירידה בכמות הסוכרים, לקטוז ואשלגן - והשינויים לא היו תלויים בתדירות ההנקות.

כמובן שהשינויים מורגשים בטעם החלב שהופך להיות יותר מלוח. חלק מהתינוקות לא ירצו להמשיך בהנקה בגלל השינוי בטעם.


לגבי קולוסטרום - האישה תייצר קולוסטרום בין החודש הרביעי לשמיני להריון. רוב האימהות שמניקות בהריון שמות לב שתכולת החלב היא בעיקר קולוסטרום בחודש האחרון להריון.


מכיוון שהקולוסטרום גורם לצואה רכה - ניתן לצפות ליציאות מרובות יותר אצל התינוק או הפעוט היונק.


אין בעיה להמשיך להניק את שני הילדים גם אחרי הלידה.

847 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page