top of page

הריון מוביל לשינויים מתמשכים במוח האנושי


מכירות את המצב שאתן רוצות להגיד משהו אבל פתאום המילים בורחות לכן ואתן לא מצליחות לסיים את המשפט, תופעהנפוצה בקרב נשים בהריון ולאחר לידה שהרבה פעמים מתייחסים אליה כאל ״מוח הריוני״. אז יש לתופעה הסבר מדעי.

הריון מאופיין בהפרשה מוגברת של הורמוני מין וכרוך בשינויים פיזיולוגיים דרסטיים בגוף.

במהלך תשעת החודשים של ההריון, נשים נחשפות להפרשה מוגברת של הורמון האסטרוגן בכמות שגדולה יותר מכלמהלך חייהן, אולם המחקר על השפעות ההריון על המוח האנושי לא היה נפוץ לפני כמה שנים.

המחקר שאני מתייחסת אליו בפוסט זה, בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוטונומה דה ברצלונה ואוניברסיטת ליידןופורסם ב-Nature Neuroscience, במחקר בחנו סריקות מוח של נשים לפני שנכנסו להריון, זמן קצר לאחר שילדו, ושנתיים לאחר מכן, כדי לראות כיצד המוח השתנה.

והם השוו את סקירות המוח של הנשים האלה לאלה של 19 אבות בפעם הראשונה, 17 גברים ללא ילדים ו-20 נשיםשמעולם לא ילדו.


החוקרים מצאו הפחתות "מהותיות" בנפח החומר האפור במוח של יולדות בפעם הראשונה.

השינויים בחומר האפור התרחשו באזורים במוח המעורבים באינטראקציות חברתיות המשמשות לייחוס מחשבות ורגשותלאנשים אחרים - המכונה משימות "תיאוריית הנפש".

החוקרים שיערו שהשינויים תורמים לאמהות טריות בדרכים שונות - מאפשרים להן לזהות את הצרכים של הילד שלהן, להיות מודעות יותר לאיומים חברתיים פוטנציאליים ולהיות מחוברות יותר לתינוק שלהן.

רק על ידי ניתוח תמונות המוח, הצליחו המחשבים לאתר באופן עצמוני נשים שהיו בהריון בעבר.


במשימה אחת, הראו לנשים תמונות של התינוקות שלהן ושל תינוקות אחרים וביצעו מעקב אחר פעילות המוח שלהן.

חלקי המוח שנדלקו (הופעלו) כשהן ראו תמונות של התינוקות שלהן תאמו היטב את האזורים שבהם החומר האפורהצטמצם או "עבר כיוונון" במהלך ההריון.

אותם אזורים לא נדלקו כאשר הנשים צפו בתמונות של תינוקות אחרים.

החוקרים שיערו כי ההפחתה בנפח החומר האפור שאותרה במהלך ההריון מייצגת למעשה תהליך של התמחות או הבשלההמשרתת מטרה של הסתגלות לאימהות בקרב האימהות המצפות לתינוק.

המחקר מצא שנשים בהריון כולן הושפעו בדרכים דומות, ללא קשר אם הן הרו באופן טבעי או עברו הפריה חוץ גופית.

במחקר נמצא עוד כי לא היו שינויים בחומר האפור של האבות כאשר המוח שלהם נוטר לפני ואחרי ההריון של בת הזוגשלהם.

צוות המחקר גם לא מצא שינויים גדולים בחומר הלבן במוח.


ספרו לי חוויה משעשעת שמצאתן את עצמכן נתקעות באמצע השיחה, יכולה להעיד שזה ממשיך לקרות עדיין, ואכן על פיהמחקרים ההשפעה של השינויים היא למשך כשנתיים לאחר הלידה.


מקור:

Hoekzema, E., Barba-Müller, E., Pozzobon, C. et al. Pregnancy leads to long-lasting changes in human brain structure. Nat Neurosci 20, 287–296 (2017). https://doi.org/10.1038/nn.4458

339 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page