top of page

השלב האוראלי בקרב תינוקות

השנה הראשונה בחייו של התינוק מלאה בשינויים נפלאים. הצפייה בהם כשהם מפתחים כישורים חדשים ומגלים את העולם סביבם היא אחת ההנאות הגדולות של הורות.


אם אי פעם התבוננת בתינוק במשך זמן רב, אולי יצא לכן לשים לב לכך שהוא כל הזמן מביא את ידיו אל פיו. מציצת אצבעות - של ההורים או שלהם - התנהגות נפוצה מאוד.


התפתחות אוראלית בקרב תינוקות -

בעוד שלתינוקות יש הרבה מה ללמוד במהלך ההתפתחות שלהם, הם נולדים עם מספר מיומנויות (רפלקסים) מוכנות לשימוש.


לדוגמה, כאשר משהו נוגע בפניו או בידיו של תינוק, הוא יפנה את ראשו לכיוון המגע וייפתח את פיו (rooting reflex שעוזר בהנקה או במתן הבקבוק).


כשהתינוק מכניס משהו לפה, האינסטינקט הראשון יהיה להתחיל מציצה או יניקה. כשהוא מבין שהפריט אינו שד או פטמה של בקבוק, הוא ישתמש בפיו כדי לחקור את הפריט. על ידי הכנסת הפריטים לפה הוא לומד להכיר תחושות שונות כמו קשה או רך, חם או קר.


איך התינוק משתמש בפה שלו?

הפה של התינוק רגיש מאוד. במשך החודשים הראשונים, הפה מהווה את הדרך שבה תינוקות לומדים על הסביבה שלהם. תינוקות משתמשים בפה שלהם כדי "לספוג" חוויות חדשות. הבאת פריט מסויים לפה מאפשרת להם גם להריח וגם לטעום את הפריט וכך הם לומדים לחקור דברים חדשים.


בסביבות גיל שישה חודשים, שרירי הפה של התינוק מפותחים יותר והוא הופך להיות מיומן יותר בחקר הדברים. גם היכולת שלו להשתמש בידיים ולתפוס דברים משתפרת. כל דבר ״שנתפס״ מוכנס לפה.


בשלב הזה לרוב, מתחיל תהליך בקיעת השיניים. כשהשיניים מנסות להידחק מחוץ לחניכיים, סביר להניח שלתינוק שלך תהיה אי נוחות מסוימת באזור. הוא עשוי לנסות להכניס הכל לפה בניסיון לעזור להקל על הכאב.


השלב האוראלי נמשך בדרך כלל עד אזור 18 חודשים בקרב הקטנים, כאשר משתנה בין הפעוטות מבחינת הזמן שרואים ירידה בהכנסת הפריטים לפה.


כל עוד הפריטים שהתינוק מנסה לחקור בטוחים ונקיים, זה בסדר לתת לו להתנסות בחקירה שלהם. זו הדרך שלו ללמוד את העולם סביבה - שלב זה של ההתפתחות מסייע להכנה של התינוק לקראת אכילת מוצקים.



1,001 צפיות0 תגובות
bottom of page