top of page

טיפולי פוריות והנקה - כיצד הם משתלבים ביחד?

הרבה מכן שולחות לי לא פעם שאלה בנושא פוריות בתקופת ההנקה וכניסה להריון נוסף. כעקרון, אם אישה מניקה באופןבלעדי מבלי לתת לתינוק תוספת כלשהי, במצב בו התינוק עדיין לא בן חצי שנה, והמחזור החודשי עדיין לא שב, קיים סיכויקטן מאוד שהיא תיכנס שוב להיריון.

לרוב, הטווח עבור חזרת הביוץ רחב, יכול להתרחש החל מחודשיים לאחר הלידה וגם אחרי שנה. אצל חלק מהנשים, הווסתמופיעה לאחר שהתינוק מתחיל חשיפ למוצקים בגילאי חצי שנה ופותח מרווחי הנקה ארוכים יותר בלילה.

מה שלמעשה דוחה את חזרת הביוץ הוא הורמון הפרולקטין (שאחראי לייצור החלב) אשר מופרש ברמות גבוהות מהרגילבתקופת ההנקה.


במקרים מסויימים, במידה והאם מעוניינת לשמר את ההנקה, קיימים מצבים בהם הפחתה מסויימת בתדירות ההנקות אוהפחתה בהנקת לילה מחזירה את הביוץ והאישה יכולה להתחיל לנסות להיקלט להריון. במידה ומדובר בהריון שמערבטיפולי IVF או תרופות לתמיכה בהריון (פרוגסטרון), חלק מהרופאים ממליצים על הפסקת ההנקה.


נשים שצריכות להשתמש בתרופות, להשראת ביוץ (כמו: קלומיפן ציטראט) – תרופות אלה יכולות להשפיע על כמויות החלבשהאישה מייצרת.


ייתכן כי לא יהיה צורך להפסיק הנקה במקרים של שימוש בהזרעה תוך רחמית (IUI) בשל בעיות פוריות של הגבר – כיווןששיטה זו אינה דורשת בהכרח שימוש בתרופות. כאן ישנה חשיבות לבדיקות מעקב אחר הורמונים ועובי רירית הרחםלהצלחת הטיפול.

החזרת עוברים קפואים – טיפול זה דורש את הכנת רירית הרחם לקבלת העובר. ייתכן שהתהליך ידרוש הפסקת הנקה לפניהתחלת הטיפולים עצמם. בדרך כלל כחודש לפני התחלת התהליך.


לא קיים מספיק מידע לגבי בטיחות נטילת תרופות פוריות רבות בתקופת ההנקה, ולא ידוע כיצד רוב התרופות משפיעות עלחלב האם ובריאות התינוק.

ניתן להבין כי ההחלטה על כניסה להריון בתקופת ההנקה עשויה להיות מורכבת כשמתמודדים עם בעיות פוריות. בסופו שלדבר, חשוב התייעץ עם מומחה פוריות על מנת לקבל מידע המתאים עבורכן.

645 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page