top of page

טיפים פשוטים שיהפכו את זמן האמבטיה למהנה עבור התינוק ועבורכם ההורים

עודכן: 29 במאי 2023

האם שמעתם פעם את המשפט, "אם התינוק לא מרוצה, פשוט תוסיפו עוד מים?" עבור מבוגרים רבים, מים יכולים להיות כלי מרגיע, והם פועלים בדיוק אותו הדבר עבור התינוקות והילדים שלנו! מי לא מרגיש הרבה יותר טוב אחרי מקלחת חמה או אמבטיה?! שעת רחצה היא הזדמנות מושלמת לאפס את מצב הרוח או להכין את הילדים לקראת סיום היום, ולמעשה להחיל את ההכנה לקראת השינה. לא מעט משפחות מבצעות את האמבטיה בשעות הערב, לפני ההשכבה של הילד לשינה, אבל, זה לא אומר שזו ״חובה״, וניתן לשלב את האמבטיה בשיגרה היומית מתי שנוח עבור המשפחה שלכם - אין ממש חוקים או כללים בנושא. עבור חלק מהילדים חוויית הרחצה תיהיה דווקא מעוררת ופחות מרגיעה. לכן, הסתכלו על הילד שלכם ונווטו את הרחצה בהתאם.


לא כל התינוקות נהנים מתהליך הרחצה לאחר הלידה, במיוחד כשהם קטנים, ולכן, החוויה הופכת להרבה יותר מהנה כאשר מבצעים רחצה בעיטוף. ממש לעטוף את התינוק עם טטרה ולחשוף חלק חלק בזמן הרחצה. תדאגו שהמים נמצאים באזור תחתון מתחת לגופו של הילד כדי שלא ישאר עם טטרה רטובה וקרירה על הגוף. זכרו שהרחצה במים למעשה מורידה את טמפרטורת הגוף. לכן, חשוב שהמים יהיו על 37 מעלות צלזיוס והחדר יהיה בטמפרטורה נעימה כ-24 מעלות צלזיוס. קיימים לא מעט מחקרים שתומכים בשיטת העיטוף, בייחוד בקרב תינוקות פגים. ככל שהילד גדל הוא מתחיל לצפות לזמן הרחצה, והוא הופך להיות לזמן משחק והנאה משותפים והחיבור להורים (עוד מידע בנושא רחצה והנחיות, בחוברת להורים טריים).


אני רוצה לחלוק אתכם מספר טיפים וטריקים שיכולים להפוך את החוויה של הרחצה ליותר מהנה עבורכם כחלק משגרת היום, בין אם אתם מבצעים אותה לפני השינה או במהלך היום עצמו בהתאם להתאמה לשיגרה היומית שלכם:

מבחינת הציוד לרחצה - אמבטיה של התינוק, יש מבחר גדול כל כך, אז איך בוחרים את האחת. התשובה די פשוטה, תקציב ומקום. האם יש לכם אמבטיה בדירה או מקלחון זה שיקול חשוב שיש לקחת בחשבון. האם אתם מעדיפים אמבטיה עם מעמד (חשוב לא להשאיר את התינוק לבדו בתוך האמבטיה - סכנת טביעה ונפילה מהגובה) או שאתם צריכים אמבטיה קטנה ומתקפלת שתחסוך לכם מקום ותיהיה קלה לאחסון לאחר גמר השימוש.

לפניכם מוצרים מומלצים שהשתמשתי בהם לאורך השנים והתאימו לנו כמשפחה לצרכים המשתנים של החיים:


1. אמבטיה מתקפלת, קלה לתחזוקה, מתאימה מגיל לידה.

אמבטיה מתקפלת נוספת עם רגליים שמתאימה גם היא מגיל לידה ובייחוד כשהילד מתחיל להתיישב.

במידה וקיים מקום בחדר האמבטיה, ניתן להשתמש באמבטיה עומדת שמאפשרת טיפול בגובה וחוסכת ממכם ההורים את ההתכופפות, כך שההתנהלות יותר נוחה פיזית עד לשלבים שהילד מתחיל להתיישב - בזמן זה, פחות בטיחותי להמשיך להשתמש באמבטיה על הגובה, ועוברים לשימוש באמבטיה בתוך האמבטיה או חלל המקלחון הקיים. הניקוז של האמבטיה מבוצע על ידי חיבור צינור לחלק התחתון. האמבטיה רחבה ומאפשרת הכנסה של דפני לרחיצה נוחה יותר של התינוק.


לילדים שכבר יושבים או לקראת ישיבה, אזור גילאי 6 חודשים ניתן להשתמש בטבעת ישיבה. יש לי אחת שאני מעדיפה, כיוון שהשליפה שלהם ממנה קלה, וקל לנקות להם את העכוז - בגלל שבטבעת הם יושבים צריך להרים אותם בשביל הניקוי של העכוז.

דפני, שימש אתכם בזמן שהתינוק נמצא באמבטיה, כדי להחזיק אותו שלא יחליק. יש לי מספר פייבוריטים שלא דורשים מאיתנו אחיזה של התינוק או תיקון של המנח בזמן הרחצה. האחד האהוב עליי מאמזון:


3. כדי למנוע מצבים בהם המים נכנסים לעיניים של הפעוט, מה שיכול להציק לרבים מהם ניתן להשתמש בכובע סיליקון ייחודי שמגן עליהם מהמים. החוויה של הרחצה הופכת ללא וויכוחים.

4. בשלבים הראשוניים לאחר הלידה, התינוק איננו מלוכלך ואנחנו רוצים לשמור על הלחות הטבעית של עורו, לכן את הרחצה נבצע בסיוע של שמן אמבטיה, שני השמנים שאני אוהבת וממליצה: של מוסטלה וביודרמה. שניהם מותירים את העור נעים, ומרגיעים יובש / אדמומיות וגירויים כבר מהשימוש הראשון. לידיעתכם, ההמלצה לדחות את האמבטיה הראשונה לאחר הלידה לפחות ב-24 שעות, עפ״י הארגון הבריאות העולמי, מאפשר שמירה על וויסות טמפרטורת הגוף, ושומר על עורו העדין של התינוק.

בהמשך, ניתן לשלב סבונים ושמפו מותאמים לעור התינוק. גם כאן קיימים מספר סוגים וניתן להתאימם עפ״י מצב העור של הילד שלכם. במצבים של עור רגיל, נשתמש בג׳ל הרחצה של מוסטלה. במצבים של גירויים ואדמומיות המלווה ביובש קשה נשתמש בג׳ל סטלטופיה. במידה ואתן אוהבות לרכוש מiHerb כמוני :) קיימות מספר אופציות מעולות לרחצה עבור ילדים: לעור רגיל - יבש (מתאים לגוף ולשיער) , אופציה נוספת של סבון מקציף עדין שמתאים מגיל לידה ויכול להועיל גם במצבים של מעט יובש. במקרים של יובש או גירויים, Aquaphor יעשה עבודה מדהימה, מרגיש כמו שימוש בשמן, לניקוי העכוז בזמן הרחצה ועוד. לכל המוצרים קוד הטבה AHA7011.

במידה ויש לכם פעוט עם תלתלים, ואתם מעוניינים לטפל בעניין בקלות - החומר הטבעי הבא הוא בדיוק עבורכם.


5. מגבת - יש כל כך הרבה אופציות בשוק, אז איך בוחרים. לי מאוד חשוב שהמגבות סופחות את המים, נעימות ובעיקר ישמשו לטווח ארוך. ברגע שרוכשים מגבת קטנה מידי עם הזמן יש צורך להחליף ואני תמיד מעדיפה מגבות גדולות. להורים טריים מעדיפה להמליץ על מגבות עם חיבור לצוואר - כך שתי הידיים שלכם פנויות עבור התינוק ויש פחות סיכוי לנפילות והחלקה של התינוק לאחר הרחצה.

לפניכם מספר אופציות שאני אוהבת, שמאפשרות לידיים להישאר זמינות, בנוסף, מגבות עם כובע שישמרו על הראש של הקטנים שביחס לגוף בעל נפח גדול והם מאבדים ממנו חום בקלות (לחצו על התמונה ותגיעו למוצר):



אופציה מעולה לפעוטות שעומדים כבר, מתאים גם לטיולים בחוץ ורחצה בים. מאפשר לפעוט להיות עטוף ללא צורך בהחזקה של המגבת.




6. צעצועים לזמן הרחצה - מתאימים מהשלב שהילד מגלה סקרנות לסביבה. ניתן להתחיל להשתמש מגיל שלושה חודשים ואילך. כאשר בוחרים את הצעצוע וזו אחת הנקודות הכי חשובות בהתייחסות הבחירה צריכה להיות בצעצועים שאינם ״צוברים״ מים כדי למנוע מצבים של עובש, בתוך הצעצועים, ולכן הבחירות שלי תמיד נעשות מהפן הבטיחותי לשימוש והניקוי הקל של הצעצועים. כאשר הצעצועים השונים מתאימים לשלבים השונים בהתפתחות של התינוק כדי לייצר את העניין הרצוי בזמן הרחצה.


צעצוע השחלות - מתאים מגילאי חצי שנה ואילך. מאפשר לילד להנות מזמן הרחצה באופן אינטראקטיבי ותוך כדי משחק עם ההורים. להתשמש בחישוקים לצורך תרגול שפתי והנאה משותפת.

אופציה נוספת עם טבעות רחבות יותר, מאפשרת תרגול מוטורי בזמן הישיבה באמבטיה. תתאים מגיל חצי שנה ואילך.

צעצוע התאמות צורה - מאפשר המשך התרגול בזמן הרחצה, התייחסות לצורות והצבעים השונים ונותן תעסוקה לתינוק. מתאים מגילאי חצי שנה ואילך.

משחקים עם המים, העברה של המים בין כלים שונים הם כלי מעולה למשחק משותף בזמן הרחצה. התינוק יהנה למלא ולשפוך את המים, ניתן לשלב את הכלים כבר מגיל חצי שנה. כאשר המשחק מתפתח עם הזמן.

רשת איסוף צעצועים - משחק מעולה לתינוק מגיל 9 חודשים ואילך לשיפור המוטוריקה ויצירת עניין בזמן הרחצה בישיבה. תרגול ייצוב הישיבה ואינטראקציה עם ההורים.

אחד המשחקים האהובים עלינו, החיות של נובי, הטבה עם הקופון AHA7011, ברגע שמרטיבים את החומר, ניתן להדביק על הקיר (לא באמת מדבקה אלא הצמדה), קל להסרה ולא מלכלך. מה שכן, חשוב לשמור על הקטנים מתחת לגיל שנה בזמן המשחק כיוון שהם מכניסים הכל לפה והם יכולים לקחת ״ביס״. אני ממליצה לשחק על ידי התייחסות לשמות החיות, מיון הצורות לזוגות באותו הצבע ועוד. האופציות פשוט לא נגמרות.




1,194 צפיות0 תגובות
bottom of page