top of page

למה העור של הניובורן שלי מתקלף?כיצד ניתן לסייע לתינוק במצבים של עור יבש ומגורה?

לפני היציאה מבית החולים, או תוך ימים לאחר החזרה הביתה, העור של היילוד שלך עשוי להתחיל להתקלף או להראות יבש. המצב נורמאלי, ואינו יוצא דופן, את ההתקלפות ניתן לראות בחלקים שונים של הגוף: כגון הידיים, כפות הרגליים והקרסוליים.

כדאי לדעת, שהמצב תקין עבור רוב הילודים, וחלק גדול מהם חווים התקלפות בדרגה זו או אחרת.


המראה של יילוד - כולל עורו - יכול לעבור שינויים רבים מרגע הלידה לאורך השבועות הראשונים לחיים. שיערו של תינוקך יכול להשתנות מבחינת הצבע, ועור הפנים שלו עשוי להיות בהיר יותר או כהה יותר.

לעיתים, המראה של העור המתקלף יכול להדאיג את ההורים. אני מאמינה שהבנת הסיבה להתקלפות יכולה להרגיע, וגם מה ניתן לעשות ביום יום כדי להגן על העור העדין של תינוקך.


מה הסיבה שהעור של היילוד מתייבש ומתקלף?

יילודים נולדים כאשר הם מכוסים בנוזלים שונים, מי שפיר, דם ווורניקס. ורניקס הוא ציפוי עבה המגן על עור התינוק מפני מי שפיר. לאחר הלידה, האחות תנגב את הנוזלים מהיילוד זמן קצר לאחר הלידה. לאחר שהוורניקס נספג ואינו עוד, יתחיל תהליך של התחלפות התאים, השכבה החיצונית של עור התינוק תוך 3-1 שבועות מהלידה. כמות הקילוף שנראה משתנה ותלויה אם התינוק שלך היה פג, נולד במועד או לאחר המועד המשוער (צפונה משבוע 40 להריון).


ככל שלתינוק יש יותר וורניקס בזמן הלידה, הסיכוי של ההתקלפות של העור יורד. לפגים למשל יש יותר וורניקס, כך שאצלהם מבחינים פחות בתופעת הקילוף מאשר בקרב תינוקות שנולדים במועד. בכל מקרה, אין מה להילחץ המצב תקין וצפוי, ובדרך כלל, אין טיפול מיוחד שיש לבצע.

מה הגורמים הנוספים שיכולים להשפיע על קילוף עור הפנים?

למרות שקילוף יכול להתרחש בכל חלק בגוף, ייתכן שתבחינו בקילוף על פניו של התינוק. סביר להניח שאין מה לדאוג, והקילוף יחלוף מעצמו. העור על פניו של התינוק לפעמים רגיש יותר מהעור בחלקי גוף אחרים, ולכן הוא נוטה לגירוי. קיימות סיבות נוספות לכך שדווקא עור הפנים יחווה התקלפות או גירויים: ריור או נזלת עלולים להתייבש ולגרות את עורם, כמו גם חשיפה לפגעי מזג האוויר (רוח, שמש וקור). במידה ואתם מודאגים תמיד אפשרי לקבל ייעוץ מרופא הילדים או רופא העור.


סיבות להופעת גירויים או קילופים על גופו של התינוק:

מצבי עור מסוימים עלולים לגרום לקילוף בעורו של יילוד. רופא ילדים או רופא עור יכולים לעזור לך לזהות אם העור המתקלף של תינוקך אופייני או שהמצב דורש טיפול והתערבות טיפולית.


אֶקזֵמָה

לפעמים אקזמה, או בשמה השני אטופיק דרמטיטיס, עלולות לגרום לקילוף ועור יבש. בהתאם לגוון העור של תינוקך, אקזמה עלולה לגרום לכתמים יבשים, אדומים ומגרדים. המצב נדיר מיד לאחר הלידה אך עשוי להתפתח מאוחר יותר בינקות.

הסיבה המדויקת למצב עור זה אינה ידועה. מספר גורמים יכולים לעורר התלקחות, כולל חשיפה לחומרים מגרים כגון שמפו וחומרי ניקוי. מוצרי חלב, מוצרי סויה וחיטה עשויים גם לעורר או להחמיר אקזמה אצל אנשים מסוימים. אם תינוקך מקבל תמ״ל (תחליף מזון לתינוקות) מבוסס על חלב או סויה, ייתכן שהרופא ימליץ לעבור לתמ״ל לא חלבי או לא על בסיס סויה. הרופא עשוי להמליץ גם על משחות שמחזירות את הלחות לעור, ושמן אמבטיה במהלך הרחצה.


איכטיוזיס

איכטיוזיס, מצב גנטי, יכול גם לגרום לקילוף ויובש. איכטיוזיס גורם לעור קשקשי, מגרד ולהתקלפות של העור. הרופא של תינוקך עשוי לאבחן מצב על סמך ההיסטוריה הרפואית של משפחתך ובדיקה גופנית. ייתכן וילקחו דגימות דם או עור מהתינוק.

אין תרופה לאיכטיוזיס, אבל קרמים רגילים יכולים להקל על היובש ולשפר את מצב העור.


פסוריאזיס

כתמי עור מתקלפים עשויים להיות סימן לפסוריאזיס. מצב עורי זה מתווך גם על ידי מערכת החיסון, מוביל לצמיחת יתר של תאי עור שמובילה לקשקשים מוגברים ומגרדים על העור. למרות שפסוריאזיס מופיעה בדרך כלל בין הגילאים 15 עד 35 שנים, במקרים נדירים היא עלולה להופיע אצל תינוקות.

אם לתינוק שלך יש תפרחת חיתולים, cradle cap או זיהום בידי פטריה שלא משתפר עם הטיפול, פנה לרופא. ייתכן ומדובר בפסוריאזיס.

אין תרופה לפסוריאזיס, אך ניתן לשפר את המצב.


טיפולים לעור יבש ומתקלף

קיימות מספר אסטרטגיות פשוטות העשויות להגן על העור של היילוד שלך ולהפחית את היובש.


צמצמו את זמן האמבטיה - רחצה ארוכה יכולה להסיר שמנים טבעיים מהעור. נסו להישאר בטווח של 10-5 דקות רחצה.

השתמשו במים פושרים במקום במים חמים ורק בחומרי ניקוי נטולי ריח או חומרים מגרים ומייבשים (סבון שלא ייעודי לעור התינוק). סבונים רגילים קשים מידי עבור עורו העדין של התינוק. העדיפות להשתמש בשמן רחצה, אשר מחזיר לעור את הלחות ומגן עליו מפני היובש.


השתמשו בקרם לחות לאחר הרחצה - אם נראה שלתינוק יש עור יבש או מגורה, נרצה להשתמש בתכשיר לחות היפולרגני, לאחר הרחצה וכפעמיים ביממה. רצוי לייבש את התינוק על ידי טפיחות קלות, וללא שיפשוף של העור ולאחר שהעור עדיין לח למרוח את קרן הלחות, כך לכידת הלחות בתוך העור טובה יותר.

דוגמאות למוצרים שניתן להשתמש בהם, במקרים בהם קיים יובש או גירוי של העור: מוסטלה סטלטופיה פורטה , במקרים של סבוריאה בקרקפת של התינוק (קשקשים צהובים) מומלת להשתמש בשמפו קצף סטלטופיה של מוסטלה ולבצע עיסוי עדין של הקרקפת בזמן הרחצה להזרמת הדם ולסיוע היפרדות החלקים היבשים מהאזור.

דוגמאות למוצרים שניתן להשתמש באופן יומיומי, למניעה: למניעת יובש או במקצבים של יובש קל, ניתן לבצע שימוש בקרם של מוסטלה סטלטופיה או בקרם של ביודרמה, שניהם ירגיעו את העור של התינוק ויחזירו את הלחות החסרה.

חשוב לציין שלכל תינוק יתאים תכשיר שונה, וחשוב לעשות בדיקה של התכשיר באזור קטן כדי לראות שאין תגובה אלרגית רכיבים לפני שימוש, כאשר מדובר בכל תכשיר חדש שאתם מכניסים לשגרה של הילד שלכם.


הימנע מכימיקלים או רכיבים שעלולים לגרות את עורו של התינוק - הימנעו משימוש במוצרים המכילים מבשמים או ריח, בדרך כלל, אלה אינם מתאימים לעורו העדין של התינוק ועלולים לייצר גירויים מקומיים. אל תשמשו בחומרים המכילים שמנים אתריים שיכולים לגרום לכוויות ישירות על עור התינוק.


במקום לכבס את הבגדים של הרך הנולד עם אבקת כביסה רגילה, בחרו בדטרגנט המיועד במיוחד לעור הרגיש של התינוק, רצוי לעבור לשימוש בחומרים אקולוגיים עבור כל הבית, כדי למנוע גירויים. דוגמאות לחומרים אלה: אבקת כביסה סנו מקסימה Baby, מרכך כביסה בייבי Badim, אבקת כביסה מבית תינוקלין, מרכך כביסה אקולוגי eco friend, ג'ל כביסה היפואלרגני לתינוקות מבית תינוקלין , ג´ל כביסה מרוכז אקולוגי Eco Friend


הגנו על עור התינוק מפני השמש - טיילו בצל, לא בשעות השיא מ-10 בבוקר ועד 14 בצהריים. השתמשו בבגדים העשויים מכותנה כדי למנוע הזעה או אי ספיחה של הזיעה, בדים סינטטיים יכולים לגרום לגירויים וחימום יתר של התינוק. השתמשו בכובע רק מחות לבית. מגיל חצי שנה השתמשו במקדם הגנה, בכל חשיפה לשמש. אני ממליצה להשתמש במוצרים של מוסטלה עם SPF50 שמקנים הגנה מספקת לעור התינוק, קיים תכשיר במריחה מקומית - קרם הגנה, הנוח לשימוש ונמרח בקלות, גם התרסיס שאותו אני מעדיפה בגלל הקלות בה ניתן למרוח את החומר על העור.


במידת הצורך השתמשו במכשיר אדים - אם האוויר בבית יבש מדי, למשל בזמן חימום הבית בחורף, מכשיר אדים יכול לסייע לשמירה של הלחות באוויר, חשוב לנקות את המכשיר באופן יומיומי כדי להימנע מזיהומים במים עומדים.


לסיכום,

אמנם, אינכם יכולים למנוע את התקלפות העור של התינוק אך אתם בהחלט יכולים לתמוך בעור לטווח הארוך ולסייע לשמירה של הלחות בעור.


4,826 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page