top of page

מדוע נותנים ויטמין K לילוד אחרי הלידה?

עודכן: 24 בדצמ׳ 2020

אחת מהזריקות שהילוד מקבל מיד אחרי הלידה הוא - ויטמין K. הוויטמיןהכרחי עבור תהליך ייצור חומרים הקשורים בקרישת דם בכבד.


חלק מהחומרים עוצרים דימום במקרה של פציעה, וחלקם מונעים היווצרות קרישי דם בתוך כלי הדם.


מקורו של ויטמין K הוא במזון ובחיידקי המעי. הסביבה בה גדל העובר - הרחם - היא סביבה סטרילית, לכן מערכת העיכולשלו אינה מכילה חיידקים שיכולים לייצר ויטמין K.


ידוע כי כמות קטנה מאוד של הוויטמין עוברת מהאם דרך השלייה ונאגרת בכבד של העובר, אבל אין בה די כדי להגן עליו מפני דימומים. מקור נוסף לוויטמין K הוא חלב האם, אך כמותו בחלב קטנה מאוד. למעשה, כל עוד מעי התינוק אינם מתמלאים בחיידקים המייצרים את הוויטמין, מערכת הקרישה שלו אינה בשלה.


אז מה החשש למעשה לילוד בגלל החוסר בוויטמין ? "מחלה דימומית של היילוד" – מונח כללי שמתייחס לשלושהמצבים, שהמשותף לכולם הוא דימומים והפרעות קרישה.

  1. מחלה דימומית מוקדמת – דימום חמור שמופיע תוך יממה מהלידה. המצב אופייני בעיקר לתינוקות שאמותיהם נטלותרופות מסוימות בזמן ההיריון. אפשר למנוע את המחלה על ידי מתן ויטמין K לאשה ההרה.

  2. מחלה דימומית קלאסית - מופיעה תוך יממה עד שבוע מהלידה, ומתאפיינת בדימומים בטבור, במערכת העיכול, בעור, באף, בפין לאחר ברית מילה, ובמקרים נדירים, במוח. אפשר למנוע את המחלה על ידי מתן ויטמין K ליילוד לאחרהלידה.

  3. מחלה דימומית מאוחרת - מופיעה בקרב ילודים שלא קיבלו את זריקת ויטמין K לאחר הלידה. היא מופיעה החלמהשבוע השני לאחר הלידה ועד גיל ארבעה חודשים, המחלה מתאפיינת בדימומים קשים במיוחד, כשהמשמעותיוהמסוכן ביניהם הוא דימום מוחי תוך גולגולתי. כמעט מחצית מהתינוקות עם דימום מוחי מפתחים נזק מוחי ארוךטווח, וכ-10% מהם מתים כתוצאה מהדימום.


לפני שויטמין K נכנס לשימוש שגרתי (כזריקה ליילודים בשעות הראשונות), 2% מהיילודים סבלו ממחלה דימומית כלשהי. התסמינים האופייניים כוללים אי-שקט, הקאות מרובות, ישנוניות, קשיי האכלה, פרכוסים, ירידה במצב ההכרה, ודום נשימההעשויים לרמז על דימום תוך מוחי. בנוסף יכולים להופיע בבדיקה הגופנית סימני דימום משמעותיי הכוללים חיוורון קיצוני, לחץ דם נמוך ודופק מהיר.

מחוץ למערכת העצבים והמוח – ייתכנו סימנים של דימום במערכת העיכול ובהם צואה שחורה או הקאות דמיות. לעתיםנדירות מופיעים שטפי דם נרחבים בעור, בטבור, בשריר או במפרקים כעדות לדימום במקומות אלו.

הדרך הטובה ביותר למנוע מלכתחילה את כל סוגי המחלה הדימומית של היילוד היא מתן ויטמין K בזריקה תוך שששעות מהלידה.

קיימת אפשרות למתן דרך הפה בטיפות. מתן ויטמין K פומי משפר את קרישת הדם בשבוע הראשון לחיים, אבל הוא לא מונע מחלה דימומית קלאסית או מאוחרת.


מתן ויטמין K בזריקה יכול לגרום לשטף דם ולכאב במקום ההזרקה, אבל אין לו תופעות לוואי אחרות. הזרקת הוויטמין מותרת לכל התינוקות.



מקורות

  1. – Hemorrhagic disease of newborn‏ אתר Medscape

  2. Vitamin K Deficiency Bleeding -אתר ה-CDC

  3. Schulte, R., Jordan, L. C., Morad, A., Naftel, R. P., Wellons, J. C., & Sidonio, R. (2014). Rise in late onset vitamin K deficiency bleeding in young infants because of omission or refusal of prophylaxis at birth. Pediatric neurology, 50(6), 564-568.‏

353 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page