top of page

מה הכמויות התמ״ל שהתינוק אמור לקבל במהלך היממה?

אין נוסחת קסם לכמות התמ״ל שהתינוק שלך צריך, אבל יש כמה הנחיות בסיסיות וטיפים כלליים שיכולים לעזור לך להבין (בערך) כמה תמ״ל - ובאיזו תדירות - להאכיל את הקטן שלך.


בתקופת ההנקה, די פשוט להבין שהתינוק מקבל מספיק הזנה דרך כמויות החיתולים של התינוק - אם קיימים מספיק חיתולים הרי שהתינוק מקבל מספיק נוזלים, וזה אומר שהוא ניזון באופן יעיל.

כאשר מדובר בהאכלה מבקבוק, של תמ״ל, יש צורך בקצת יותר חישובים, כיוון שהשליטה בכמויות ההזנה חיצוניות ולא נשלטות באופן עצמוני על ידי התינוק - באופן שמתבצע בהנקה.

חשוב לעשות את החישוב הפשוט כדי לייעל את האכלה של התינוק, כדי לספק לו את הכמויות שהוא זקוק להן מבחינה התפתחותית, כפי שקורה באופן טבעי בהנקה.


חשוב גם לשים לב לסימני הרעב והשובע של התינוק, מכיוון שעל השד התינוק מסמן עצמונית מתי איננו מעוניין ושולט בכמויות שנכנסות דרך היניקה, בניגוד לכך בהאכלה מבקבוק השליטה בהזנה חיצונית , בידי ההורים ולכן חשוב לשים לב לסימנים של הרעב מהתינוק והרצון שלו להמשיך בהזנה או להפסיק אותה. כדי למנוע מצבים של האכלת יתר.

לכן, חשוב לשים לב לסימני הרעב והשובע של התינוק, ופחות להתעסק במספר המ״ל שהתינוק אכל מהבקבוק בארוחה. חשוב גם לזכור שאנחנו מתייחסים להזנה של התינוק במהלך היממה, ולא רק מסתכלים על ארוחה יחידה במהלך היום. החשיבות היא סך הקלוריות שהקטן אוכל במהלך היממה. המטרה, לראות מספיק חיתולים רטובים, עליה מספקת במשקל וכמובן, תינוק מרוצה ורגוע לאורך היממה. כאשר אנחנו מאכילים את התינוק נבצע זאת בשיטה תומכת, בדומה לתמונה, בהחזקה שמאפשרת לתינוק שליטה בלקיחת המזון מתוך הבקבוק, בקצב איטי שמאפשר להגיע לתחושת השובע, שמופיעה לאחר כ-20 דקות של אכילה.


כדי להבין טוב יותר את הצרכים של התינוק שלכם, ממליצה בחום על מדריך להורה המתחיל, אשר עוסק בכל התחום של הטיפול בתינוק - לינק למדריך.


כמויות האכלה בתמ״ל

אחרי ההקדמה הקלה, ייתכן ועדיין את שואלת את עצמך כמה תמ״ל צריך לתת לתינוק בכל הזנה? ככלל, כדאי להתייחס לצריכה של תינוק מתחת לגיל 6 חודשים שטרם התחיל מוצקים, כצורך של 60 עד 75 מ״ל לק״ג משקל במשך 24 שעות. בפועל, ליממה הממוצע הוא בין 540 - 960 מ״ל לתינוק. המטרה לחלק את ההזנה הכללית שאתם נותנים במהלך היום למנות, כאשר האכלה תתבצע כל 4-3 שעות בממוצע.


אז בואו נתחיל בתינוק לאחר הלידה, כמה בעצם הוא אמור לאכול?

אם נסתכל על הגודל הממוצע של הקיבה של התינוק בעת לידה, נוכל להבין מה הכמויות הממוצעות שהתינוק אמור לקבל בשעות הראשונות לאחר הלידה, כדי לקבל כלכלה מספקת ואם זאת לא מעבר ליכולת שלו להכיל.

ליילודים נציע בכל האכלה בין 20-50 מ״ל, על פי הצריכה של התינוק. נציע את ההזנה כל 4-3 שעות על פי סימני הרעב של התינוק. המטרה שלנו, להוסיף לתינוק כמויות קטנות על פי הדרישה שלו. לא לחשוש להוסיף את הכמויות אך לא להאכיל מעבר לרצון של התינוק - ומכאן, החשיבות של מתן התזונה באופן איטי והדרגתי עם עצירות במהלך ההזנה.


ככל שהתינוק גדל כמויות ההזנה שלו גדלות, כיוון שגם הקיבה שלו מתרחבת והוא זקוק לכמויות שעולות עם הזמן.

אז בואו נעשה איזה סיכום של הכמויות שהתינוק למעשה יזדקק להן לאורך הזמן כתלות בגדילה שלו:


בגיל חודשיים - הצריכה הממוצעת של תינוק תעמוד על 90-120 מ״ל תמ״ל כל האכלה בין 4-3 שעות. כאשר ליממה התצרוכת הממוצעת תעמוד על 8 האכלות של 540 - 960 מ״ל ביממה.

בגיל 3 חודשים - הצריכה הממוצעת של התינוק תעמוד על 120 - 180 מ״ל תמ״ל כל האכלה כל 4 שעות. כאשר ליממה התצרוכת הממוצעת תעמוד על כ-6 האכלות של סה״כ 720 - 960 מ״ל ביממה.

בגיל 4 חודשים - הצריכה הממוצעת של התינוק תעמוד על 150 - 210 מ״ל תמ״ל כל האכלה כל 5-4 שעות. כאשר ליממה התצרוכת הממוצעת תעמוד על כ-6-4 האכלות של סה״כ 720 - 960 מ״ל ביממה.

בגיל 5 חודשים - הצריכה הממוצעת של התינוק תעמוד על 180 - 240 מ״ל תמ״ל כל האכלה כאשר יהיו כחמש האכלות ביממה. סך הכמות של תהיה 720 - 960 מ״ל ביממה.

בגיל 6 חודשים - הצריכה הממוצעת של התינוק תעמוד על 180 - 240 מ״ל תמ״ל כל האכלה, כאשר יהיה כ5-4 האכלות, סך הכמות של תהיה 720 - 960 מ״ל ביממה.


כאשר ההמלצה של הAAP האקדמיה האמרקאית לרפואת ילדים, ממליץ על צריכה יומית של עד 960 מ״ל ליממה עבור תינוק, עד גילאי 6 חודישם, המקבל הזנה בתמ״ל בלבד למשך 24 שעות ולא יותר.


זמני האכלה בתמ״ל

עכשיו, אחרי שהבנת את הכמויות של הצריכה בממוצע עבור התינוק על פי הגיל של התינוק, המטרה שלנו להבין מתי נותנים את ההזנה. למעשה, בשלבים הראשונים לאחר הלידה, העדיפות היא לשים לב לסימני הרעב של התינוק - ולהתייחס אליהם. כאשר המטרה שלנו בהתחלה הזנה תכופה יותר בכמויות קטנות. כאשר בגילאי חודשיים בדרך כלל, רואים דפוסים ברורים יותר של אכילה, שניתן לחלק אותם על פי שעות ביממה (שונה מתינוקות יונקים שממשיכים לאכול על פי דרישה גם בגילאים אלו).


האם תינוק יכול לאכול יותר מדי תמ״ל?

תינוקות בריאים, כאשר נותנים להם לשתות מהבקבוק בהקשבה לקצב האכלה הדרוש להם, בדרך כלל, יוכלו לסמן להורים מתי הם מעוניינים להפסיק את ההזנה. בתנאי שהמשקל של התינוק, עולה בקצב קבוע, לא צריך לדאוג להאכלת יתר. כאשר המטרה שהתינוק ישמר את העקומת גדילה שלו, בממוצע לאורך הזמן. חשוב כן לקחת בחשבון, שבחודשים הראשונים התינוקות נרגעים על ידי מציצה ולכן, יכולים להיות מצבים שהתינוק זקוק להמשך המציצה ושימוש במוצץ ולא מדובר בסימני רעב שיכולים לבלבל את ההורים - למשל הכנסה ומציצה של אגרופים (רלוונטית בתור סימן רעב עד אזור 10 שבועות לאחר הלידה, בהמשך, מדובר בחלק מהחקירה האוראלית הטבעית של התינוק).


לפניך מספר סימנים שיכולים להעיד על האכלת יתר של התינוק, שכדאי לשים לב אליהם:


פליטות מרובות - האכלת יתר עלולה להוביל להעמסה על מערכת העיכול והגברה של כמויות הפליטות שאנחנו רואים אצל התינוק לאחר ההזנה.

עלייה מוגזמת במשקל - אם נראה כי משקלו של תינוקך נע באופן עקבי כלפי מעלה מהר יותר מגובהו, זהו סימן לבצע בדיקה והערכה מחודשת עם רופא הילדים לגבי הכמות היומית של התמ״ל שאותו מקבל התינוק.


במידה ויש הנחייה רפואית להגבלת כמויות המזון שהתינוק צורך אלה הצעדים שבהם את יכולה לנקוט:

- האכלה על פי סימני רעב - כאשר חשוב לזהות ולהבדיל בין מצבים שהתינוק משועמם, אינו נינוח או מבצע סימנים שיכולים להראות על חוסר שביעות רצון שאינם קשורים באכילה. יכול להיות מצב שהתינוק זקוק לידיים, מגע, הוצאה של גרעפס, מציצה של מוצץ במיוחד לאחר שקיבל כבר ארוחה, ולא בהכרח זקוק לתוספת בבקבוק.

- הציעו לתינוקכם מוצץ כדי לספק את הצורך למציצה - אפשרו לתינוק להכניס את הידיים לחקירה ומציצה לחלל הפה. מגיל חודשיים ניתן להציע נשכן לתינוק כדי לספק את הצורך האוראלי.

- שימו לב להכנת התמ״ל בדרך הנכונה על פי ההוראות, שימו לב שאינכם מחסירים בכמויות המים וגורמים לדחיסה של התמ״ל מה שמגדיל את הערך הקלורי ומשנה את המאזן פר מ״ל נוזל.


מקווה שהבלוג סייע לך לקבל נקודות מרכזיות בהאכלה של התינוק שלך בתמ״ל.


1,778 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page