top of page

מה קורה לחיים האינטימיים של בני הזוג לאחר הלידה? ומה יכול לסייע בתהליך?

כולנו יודעים, שאינטימיות חשובה במערכות יחסים. אבל, לאחר לידה, הרבה פעמים אינטיומיות ובייחוד יחסי מין, עשויים להידחק לפינה מרוחקת עבור חלק מהנשים. לאחר הלידה, כל תשומת הלב, והפוקוס של האמא הם התינוק ותהליך ההחלמה שעובר הגוף. הגיוני לחלוטין, אבל יכול להיות לא פשוט להתמודדות עבור בני או בנות הזוג, שמרגישים מעט ״בצד״ בסיטואציה״. הרבה פעמים תקשורת פתוחה, ושיחה כנה, יכולים לסייע בהבנת המצב, וליצור הכלה והבנה אצל הקרובים אלינו. במקום ריחוק.

הרבה פעמים, השינויים ההורמונאליים לאחר הלידה, משפיעים על החשק המיני של האישה, כאשר בקרב מניקות, הורמון האסטרוגן הנמוך משפיע גם על הימצאות של יובש בנרתיק, מה שמקשה לעיתים על האקט של החדירה, ואף כואב.

חשוב להבין שיום קיימים מספר פתרונות בשוק: הכוללים משחות או חומרי סיכה מבוססי מים או סיליקון שיכולים לתת מענה לחוויה נעימה יותר עבור האישה.


הרבה זוגות מרגישים שנושא היחסים האינטימיים מאתגר לאחר הלידה, וחשוב לנרמל את התופעה, אינכם לבד במצב, רוב הזוגות מתמודדים עם אותן החוויות ויש על כך לא מעט מחקרים. אז מה ניתן לנסות כדי לעורר את האינטימיות הזוגית? הנה מספר טיפים שיכולים לסייע לכם במסע:


המתינו לחידוש הפעילות המינית, לאחר הבדיקה אצל רופא הנשים, 6 שבועות לאחר הלידה.

ההמתנה ״משתלמת״, היא מאפשרת החלמה של הגוף, הסיכון לסיבוכים לאחר הלידה פוחתים לאחר 6 השבועות הראשונים (כמו זיהום). הזמן ההתחלתי מאפשר התארגנות של התא המשפחתי, הכולל את התינוק החדש, וכניסה לשגרה מחודשת והבנייה חדשה של המציאות הקיימת.

כאן, חשוב לי להזכיר שוב שכל אישה לאחר לידה, בין אם עברה לידה נרתיקית או קיסרית צריכה לראות פיזיותרפיסטית לרצפת האגן - בייחוד אם ישנם כאבים בזמן קיום יחסים. הפיזיותרפיה מאפשרת הערכה של המצב וטיפול נקודתי, שייאפשר חזרה לשיגרה ללא כאבים.


בדרך כלל, רוב הנשים מקבלות סוג של ״אישור ראשוני - אור ירוק״ לחזרה לקיום יחסים לאחר 6 שבועות מהלידה, אך, כדאי שתדעי כי זה לא נדיר כלל שישנם מחסומים שיכולים לעכב את החזרה לשגרה. כ-83-41% מהנשים יסבלו מהפרעות מסוגים שונים בתפקוד המיני במשך 3-2 חודשים לאחר הלידה, כאשר 64% ימשיכו לסבול מתסמינים שונים לאורך חצי השנה הראשונה. על פי מחקרים נראה כי בטווח של 18 חודשים לאחר לידה, לא מעט נשים מדווחות על סיפוק פיזי והנאה רגשית נמוכים יותר מיחסי מין בהשוואה לחוויה שלהן לפני ההריון. הנתונים האלה מעידים על כך שזו לא ״בעיה״, אלא, מצב נורמאלי - ולכן, קחי את הזמן שלך להחלמה והתאוששות (https://doi.org/10.1016/j.esxm.2019.10.005).


הרבה פעמים לא מדברים מספיק על כך שלאישה ״אין חשק מיני כבעבר״ לאחר הלידה. חשוב להבין שכל התהליכים של ההריון, לידה ואחרי הלידה כרוכים בשינויים הורמונאליים רבים, בייחוד כאשר האישה מניקה לאחר הלידה וישנן לכך השלכות על התחושות והחוויות שהאישה חווה בתהליך ההחלמה. במהלך ההריון הורמון הפרוגסטרון עולה להילוך גבוה, כדי לתחזק את ההריון, ומסייע לאישה להתמקד בתינוק - וכן, הוא אחראי גם להפחתת החשק המיני. במהלך ההנקה, האישה, שהאסטרוגן שלה נמוך עלולה לחוות יובש בנרתיק, והדרישה של היונק יחד עם תהליך ההחלמה, יכולים שלא להשאיר לה את ״הזמן או הפניות הרגשית״ לאותה אינטימיות עם בן או בת הזוג.

נוסף, דימוי הגוף המשתנה עלול להשפיע על החשק המיני. רמת המודעות הגבוה לגוף שהשתנה, הסימנים השונים, שהם פיזיולוגיים ותקינים לחלוטין עלולים להקשות על האישה בהסתגלות לחוויה של האינטיומיות הזוגית המחודשת.


נקודה חשובה נוספת, במידה וחוזרים לפעילות מינית חשובה ההגנה מפני הריון נוסף, במידה ולא מעוניינים בכך כרגע. גם נשים מניקות יכולות להרות, והרבה פעמים ההריון מתרחש עוד לפני חזרת הווסת הראשונה. הכיצד? זכרי שהביוץ מגיע כשבועיים לפני קבלת הווסת ולכן, זה הגיוני לחלוטין. את בעצם לא תדעי שחזרת להיות פוריה, וכבר תגלי בהמשך שאת הרה. כאשר מעוניינים בהריון נוסף, ההמלצה היום עומדת על טווח של 24-12 חודשים לאחר הלידה, כדי לאפשר לגוף החלמה וחידוש מאגרים שאבדו בעקבות ההריון והלידה. כדאי להתייעץ עם רופא הנשים המטפל שלך, ולהתאים עבורך את חומרי המניעה המתאימים.


טיפים שיכולים לסייע לעבודה על האינטימיות הזוגית

הבסיס לשיקום האינטימיות בזוגיות הוא הערכה הדדית, אמפתיה, עבודת צוות וכבוד. קיימים לא מעט אתגרים בפני ההורים, אבל החיבור של הזוג - מינית או אחרת, תורם להגשמה אישית וזוגית.

1. נסו למצוא רגעים לחיבור זוגי. בהתחלה זה לא פשוט, אבל, זה לא מחייב להיות ״גדול״ או ״מושקע״. מספיק מגע חולף לאורך היום, חיבוק, תמיכה או מילה טובה כדי להראות שאכפת לכם ואתם שם, נוכחים יחד ברגעים הטובים והקשים. נסו להקצות זמן שאתם יושבים לשיחה שניכם יחד, גם אם מדובר בחצי שעה במהלך היום, היכן שאתם מרגישים שאתם יכולים להיות קשובים.

2. החמיאו לבן / בת הזוג על הפעולות היומיות. הערכה חשובה לכל אחד מאיתנו, והתחושה שרואים אותנו.

3. נסו ליצור מצבים של הרפייה ומנוחה. עיסוי בצוואר, בגב, ליטוף, כל אלה יכולים לעורר תחושת אכפתיות וקרבה. גם אם אינם מסתיימים בקיום יחסים המלווים בחדירה.

4. דברו עם בן הזוג. תקשורת ושיתוף התחושות והרגשות שלכם חשוב בזוגיות. אל תשאירו את בן או בת הזוג לנחש את מה שעובר עליכם, שתפו אותם בחוויה. הרבה פעמים, תקשורת פותרת אי הבנות ותחושות שנוצרות מהתנהלות שלא תמיד ברורה לצד השני.

לידת התינוק משנה את הדינמיקה הזוגית לדינמיקה משפחתית - או למשפחה גדולה יותר במידה ויש כבר אחים. אמנם, מדובר בשינוי חיובי, אך גם הוא יכול להיות מלחיץ - כדאי להתמודד עם המצב בסיוע של תקשורת.


מצרפת לכן המלצות על צעצועים למבוגרים, שיכולים להוביל לגיוון ושדרוג החוויה המינית. ההמלצות הן מאתר Milasway (קוד הטבה NWL), אתר מקסים ונוח לשימוש שהכרתי בזכות הפיזיותרפיסטית לרצפת האגן, שבו תוכלו למצוא מגוון רחב של צעצועים ואף רוטטים למינהם היכולים לשמש את המניקות בתקופת השאיבות להגברת תפוקת החלב בשאיבה.


המומלצים:


ויברטור בסיסי למתחילה, עשוי סיליקון רפואי, מה שמאפשר שימוש גם במצב רטוב, תוך כדי מקלחת למשל. ויברטור וראבילי מאוד, בעל 10 תוכניות ויברציה משתנות, כך שכל אחת יכולה להתאים את המקצב המתאים עבורה. יכול לשמש לגירוי חיצוני של הדגדגן בזמן המשחק המקדים או תוך כדי קיום היחסים. יכול לשמש גם לביצוע עיסוי חיצוני ברקמה, במיוחד בתהליך ההחלמה לאחר לידה - רטט מניע את הנוזלים העודפים במקום, כתוצאה מבצקת שמתרחשת גם באופן טבעי בתקופת ההריון, ולכן, יכול לסייע גם להפחתה של הבצקתיות וקידום החלמת הרקמה. בנוסף, הרטט משחרר מתח מהרקמה, וניתן להסתייע בו להרגעה של האזור.

ואם כבר עבודה, אז יש מספר רוטטים שיכולים לסייע בכל נושא רצפת האגן, מסייעים גם להרפייה וגם לחיזוק. כאשר יש לי שניים מועדפים ששונים מעט בפונקציות שלהם אחד מהשני:

ביצת רטט עם שלט - ניתנת להחדרה בקלות, ונשלטת חיצונית עם השלט, מצב שמאפשר גם משחק עם בן / בת הזוג בשליטה החיצונית על הגירוי. קיימים 10 מצבי רטט שונים, ניתן למצוא לכל אחת מה שיהיה נעים עבורה, המכשיר קטן יחסית לויברטור הקלאסי, ולכן, יתאים למי שחוששת משימוש בויברטור הרגיל, ורוצה להתחיל להתנסות במשהו ״קטן״ יותר. אין בעיה להשתמש בו במהלך הרחצה, עמיד למים. נטען בכבל USB.

הצורה השניה, זה למעשה ביצת קיגל רוטטת, ניתן להשתמש ללא רטט או עם הרטט. יכול להיות לשימוש אישי או גירוי נוסף פנימי מלבד גירוי חיצוני בעת קיום יחסים. קלות להחדרה פנימית, עטופות בסיליקון רפואי - ניתן להשתמש בזמן רחצה.

אני אישית עבדתי גם עם משקולת, שפיתחה פיזיותרפיסטית לרצפת אגן, אירה קושניר, שאליה הגעתי לאחר הלידה לטפל בדליפת השתן שהייתה לי. ממליצה בחום על המוצר, השימוש עם חיבור של טמפון בגודל קטן ותרגול של משקלים שונים בהתאם לשדרוג היכולת.

טוב, עכשיו הגענו לחלק האהוב עליי בגלל שילוב של רטט בזמני שאיבה ולא רק להנאה מינית. אני אישית אוהבת רוקט פוקט, הוא קטן, נראה ״תמים״ אבל חזק, נותן עבודה טובה בזמן שאיבה וגם בעינוג. ניתן להשתמש לגירוי הדגדגן, משחק עם בן הזוג וגם כעיסוי חיצוני בזמן בצקת מקומית או אי נוחות להגברת הזרימה של הדם ברקמה. מצרפת את המועדפים עליי:




השניים האחרונים, יכולים להיות משחק מקדים או מתקדם, לשימוש אישי או בני הזוג, בקיצור, קטנים אבל מיוחדים למדי שיכולים להוביל לגירוי מעולה לאזור הדגדגן.

היונק - הוא קטן, ניתן להשתמש יחד עם חומר סיכה על בסיס מים שאינו פוגע בסיליקון הרפואי ממנו הוא עשוי. קיימים בו 10 מצבים של מצב יניקה. בקיצור - הנאה מובטחת.

המוצר השני, דומה לרוקט פוקט שפעם הצגתי בסטורי, שהיה בצורת חזרזיר קטן, שהיה נפתח בחלק התחתון וחושף לשון קטנה. אז הפרח הקטן הזה בסגנון דומה, רוטט ולמעשה מניעה את הלשון הקטנה במהירות, לגירוי ממוקד של הדגדגן. גם כאן, ניתן להסתייע בחומר סיכה על בסיס מים.

תהנו!!!




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page