top of page

סחיטה של קולוסטרום במהלך ההריון ולאחר הלידה

בימים האחרונים מקבלת שאלות בנושא של סחיטת קולוסטרום לקראת סיום ההריון החל משבוע 37 להריון והילך. קודם כל חשוב לומר, שהיולדת צריכה להיות עם הריון ללא סיכון - כיוון שפעולת הגירוי של השד והוצאת החלב יכולה לגרות את פעילות התכווצות הרחמית בגלל הפרשת האוקסיטוצין (הורמון שאחראי לרפלקסים שחרור חלב והתכווצות הרחם).

חשוב לשאול את הרופא המטפל אם ניתן לבצע את הפעולה לפני שמתחילים.


בספרות, מומלצת סחיטה של קולוסטרום עבור נשים המיועדות למשל לניתוח קיסרי אלקטיבי זאת כדי לאפשר האכלה של התינוק בזמן התאוששות של האמא, נוסף, ממליצים לנשים עם סוכרת הריונית או סוכרת סוג 1/2 לבצע סחיטה מבעוד מועד.


באופן כללי, כדאי לכל אישה להכיר את המנגנון את הדרך שבה ניתן להשיג יציאה של חלב מהשד בסחיטה ידנית כדי שתהייה מיומנת במידת הצורך לאחר הלידה (יש לי סרטון בנושא בIGTV מוזמנות לצפות).


למעשה, מחקרים רבים הוכיחו את חשיבות הקולוסטרום עבור התינוק - הוא מכיל נוגדנים רבים (שתפקידם להגן עליו מבחינת חדירה של פתוגנים) כמו גם תפקיד מהותי בהבשלת המיקרוביום של המעיים. לקולוסטרום יש תפקיד מרכך - שגורם ליציאת הצואה הראשונית של התינוק לאחר הלידה, שבתורו מפחית את רמות הבילירובין של הילוד (מסייע בהורדת הצהבת).


הכי חשוב הקולוסטרום למעשה מווסת את רמות הסוכר בדם של הילוד. כמובן, העדיפות תמיד להנקה ישירה מהשד, אך כשזה לא אפשרי, גם קולוסטרום שנסחט לפני הלידה ונשמר בהקפאה יעשה את העבודה.


למה בעצם ההמלצה היא עבור אימהות שיש להן סכרת? מכיוון שהתינוקות שלהן נמצאים בסיכון להורדה של רמות הסוכר לאחר הלידה למצב של היפוגליקמיה (סוכר נמוך מאוד) - וכדי למנוע זאת האכלה ראשונה צריכה להתבצע סמוך ללידה, כ-30 דקות לאחר הלידה.


כאשר התינוק מאובחן עם חך שסוע או שפה שסוע במהלך ההריון כדאי שלאמא יהיה קולוסטרום סחוט בסמוך ללידה כדי להאכיל את התינוק בדרכים אלטרנטיביות.


אלו מקרים מיוחדים שבהם קיימת המלצה של סחיטה מוקדמת של קולוסטרום לפני הלידה. במקרים של הריון תקין - אין צורך ואף לא מומלץ לבצע את הפעולה.


כאשר מדובר הנשים המיועדות לניתוח קיסרי אלקטיבי - כדאי לבצע את הסחיטה יומיים לפני הניתוח ולשמור את הקולוסטרום במזרקים ח״פ במקרר.


רצוי לבצע את הסחיטה, 1-3 פעמים היום במשך 10-20 דקות לפעם. כאשר חייבים לרשום על כל מזרק את התאריך שבו המנה נסחטה.


במידה ואישה אינה מצליחה לבצע סחיטה של קולוסטרום - זו אינה אינדיקציה לגבי ייצור החלב העתידי לאחר הלידה.


אשמח לענות על שאלות בנושא.



2,056 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page