top of page

פגים - שאיבת חלב אם וחשיבות ההנקה

עודכן: 25 ביולי 2020

בחלב אם של פגים ריכוזים גבוהים יותר של נוגדנים מסוג IgA, סוכרים, חלבונים, נתרן, כלור וברזל ועוד - אותו חלב עשיר יותר כדי לתת לפג את מה שהוא זקוק לו ומשתווה לחלב במועד אחרי 8 שבועות מהלידה.


תינוקות שנולדו פגים אשר ניזונים מחלב אם הראו מחקרית הבשלה של המוח במהירות גבוהה יותר, התפתחות של הראייה ופחות אירועים של פגיעה בעצב הראיה (משערים שהדבר נובע מנוכחותם של אנטיאוקסידנטים וחומצות אמינו ארוכות בחלב אם).


החשיבות של האכלה בחלב אם מהותית במיוחד בחודש הראשון לחיים. גורמת להגברת הלקטז במעיים, ריקון קיבה מהיר יותר והפחתה בבעיות הקשורות למערכת העיכול בתחילת החיים. תאי אב שנמצאים בחלב אם יכולים להתפתח ולשמש את התינוק בבניית רקמות ואיברים (עצמות/נוירונים ועוד).


אימהות לפגים חייבות לשמר את תפוקת החלב ע״י שאיבות, חשוב לקחת בחשבון את הגורמים שעלולים לעקב את ייצור החלב - סטרס, עייפות, הריון קצר יותר מה שעלול לגרום לעיכוב ביצירת החלב עקב חוסר בהבשלה של ההורמונים. כמובן, גם הריחוק הפיזי מהתינוק שמשפיע מהותית על התהליך.


מחקרים מצאו כי נשים אשר התחילו את תהליך השאיבה כבר בשעה הראשונה לאחר הלידה בניגוד ל-6 שעות לאחר הלידה, הצליחו להגיע לייצור חלב מהיר יותר (חלב בשל הופיע מהר יותר) - כבר בשלושת השבועות אחרי הלידה.


ההמלצה היא לשאוב 10-8 פעמים ביממה, מהשבוע הראשון ועד 10 ימים לאחר הלידה - דבר שיגדיל את כמויות החלב ויוביל לביסוס של ייצור באזור ה750-500 מ״ל ליום (חשוב גם איכות המשאבה - כאן מדובר במשאבה שהיא בדרגת בית חולים וחייבת להיות דו״צ).


הליפידים שמהווים 50% מחלב אם (שומנים) עולים בהדרגה במהלך השאיבה. ההמלצה היא שאיבה של 15-10 דקות, ערבוב החלב כדי לגרום לפיזור אחיד של הלפידים לפני המתן לתינוק.


במצב של לו״ז שאיבות מאורגן חשוב לנהל יומן שאיבות: זמן השאיבה, צד השאיבה והכמות מכל צד - כאשר המטרה לראות את התפוקה היומית של האמא.


רוב הפגים יידרשו 500 מ״ל ל24 בזמן השחרור מהפגיה הביתה.

כאשר אמא מייצרת כמות הקטנה מ350 מ״ל ביממה - זה הזמן להתערבות של יועצת הנקה כדי להגביר את הכמויות, והזמן הוא קריטי, ההתערבות צריכה להתבצע 14-10 ימים אחרי הלידה לכל היותר.


אני מקבלת לא מעט שאלות בנושא השאיבות, ואכן יש מהות בבנייה של מערכת תומכת לאמא אשר שואבת עבור פג. זו התמסרות לא פשוטה פיזית ונפשית ויש צורך בגורמים תומכים בתהליך.


אשמח שתשתפו בחוויה שלכן כדי לסייע לאימהות אחרות בתהליך.




207 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page