top of page

פוריות וביוץ - כלים שיעזרו לך להיקלט להריון

כאשר את מכירה את המחזור החודשי שלך, את משפר את הסיכויים שלך להיכנס להריון. השלב הראשון מתחיל ביוםהראשון של הדימום במהלך המחזור שלך. הגוף שלך משחרר הורמונים, כמו הורמון מגרה זקיקים (FSH), שגורמים לביציםבתוך השחלות שלך לגדול. בין הימים 2 ל-14, ההורמונים האלה עוזרים גם לעבות את רירית הרחם שלך כדי להתכונןלביצית מופרית. זה נקרא השלב הפוליקולרי.


המחזור החודשי הממוצע הוא 28-35 ימים. הביוץ מתרחש בדרך כלל בין הימים 11 ל-21 של המחזור שלך. הורמון הנקראהורמון luteinizing (LH) מתגבר, וגורם לשחרור הביצית שהכי בשלה. במקביל, ריר צוואר הרחם שלך הופך חלקלק יותרכדי לעזור לזרע לפלס את דרכו אל הביצית.


נשים נולדות עם כמיליון עד 2 מיליון ביציות אך משחררות רק 300 עד 400 ביציות במהלך חייהן. בדרך כלל, ביצית אחתמשתחררת בגל חודש. הביצית נעה לאורך אחת משתי החצוצרות המחברות בין השחלות לרחם. אם העיתוי נכון, הזרע עשוילהפרות אותה בדרכו לרחם. אם ההפריה לא מתרחשת תוך 24 שעות מרגע שהביצית עוזבת את השחלה, הביציתמתמוססת (נספגת). זרע יכול לחיות במשך 3 עד 5 ימים בערך, כך שהידיעה מתי מתרחש הביוץ יכולה לעזור לך ולבן הזוגשלך לתכנן יחסי מין למועד שבו יש סיכוי גבוה יותר להרות.


באופן כללי, הסיכוי הטוב ביותר להריון הוא כאשר יחסי מין מתרחשים 1-2 ימים לפני הביוץ. אם יש לך מחזור קבוע של 28 יום, כדאי לספור לאחור 14 ימים מהרגע שבו את מצפה שהווסת הבאה שלך תתחיל. תכננו לקיים יחסי מין כל יומייםבסביבות הזמן הזה -- נניח, ימים 12 ו-14. כדאי לקחת בחשבון כי קיום יחסי מין בכל יום עשוי להוריד את ספירת הזרע שלגבר. המחזור שלך עשוי להיות ארוך יותר או קצר יותר, כך שמחשבון ביוץ מקוון עשוי לעזור לך להבין את היום הסביר.


לאחר שהגוף שלך משחרר ביצית, הורמון הפרוגסטרון נכנס לפעולה של בנייה ושמירה על רירית הרחם. זה גורםלטמפרטורת הגוף לעלות מעט. אז בדיקת חום עם מדחום בזאלי כל בוקר לפני שאת קמה מהמיטה יכולה לעזור לך להביןאם הביוץ קורה.


עלייה ב-LH גורמת לשחלה לשחרר ביצית. העליה בהורמון מתרחשת בדרך כלל 36 שעות לפני שחרור הביצית. ערכות ביוץבודקות את רמות LH בשתן כדי לעזור לך לאתר את יום הביוץ. ערכות אלו, שניתן לרכוש בבית המרקחת, נוחות לשימוש. כדאי לבדוק 1-2 ימים לפני שאת מצפה לקפיצה בהורמון (זמן הביוץ המשוער) כדי שתוכלי להבחין בעלייה ב-LH.


במהלך המחצית השנייה של המחזור החודשי שלך, הורמון הפרוגסטרון נכנס לפעולה כדי לעזור להכין את רירית הרחםשלך לביצית מופרית. אם הביצית אינה מופרית ואינה מתחלקת, היא מתפרקת, רמות הפרוגסטרון יורדות, וכעבור כ-12 עד16 ימים, הביצית - יחד עם דם ורקמות מרירית הרחם - מתפנות מהגוף. התהליך הזה הוא הווסת שנמשכת בדרך כלל 3 עד 7 ימים.


אם את סובלת מעודף משקל או השמנת יתר, ירידה במשקל יכולה להגביר את הסיכויים שלך להיכנס להריון. מחקר מצאשלנשים שמדד מסת הגוף שלהן (BMI) היה מעל לנורמה לקח זמן רב פי שניים להיכנס להריון מאשר לנשים עם BMI תקין. אבל ירידה במשקל של 5%-10% יכולה לשפר באופן דרמטי את שיעורי הביוץ וההריון. השמנת יתר עלולה לגרום גם לאיפוריות וטסטוסטרון נמוך אצל גברים. תת משקל משמעותי יכול גם להוביל לאי פוריות.


חשוב לדעת כי הפוריות יורדת עם הגיל, במיוחד לאחר אמצע שנות ה-30. כדאי לגשת לבירור אצל רופא הנשים במידה ואתמתחת לגיל 35 וניסית להיכנס להריון במשך יותר מ-12 חודשים, או מעל גיל 35 ואתם מנסים יותר מ-6 חודשים.

677 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page