top of page

צרבת בתקופת ההריון ודרכים להתמודד עם המצב

צרבת הינה סימפטום שכיח במהלך ההריון. שינויים בהורמונים ובמבנה הגוף בתקופת ההריון יכולים לתרום לריפלוקס (חזרה של תוכן מהקיבה לכיוון הוושט) חומצי וצרבת. מספר שינויים בתזונה ובאורח החיים יכולים למנוע ולהקל על התסמינים.


מהי צרבת?

צרבת מתאפיינת בתחושת צריבה בחזה, לעיתים נשים שלא חוו צרבת מעולם, חושדות תחילה בכאב שרירי ולפעמים אפילו מפחדות מכאב מאזור ״הלב״. אצל חלק התחושה מלווה בריפלוקס (עלייה של תוכן הקיבה), וממש תחושה של עודפי מזון בחלל הפה לאחר העיכול עם טעם מר או חמוץ בגרון.

הצרבת למעשה מתרחשת בעקבות ריפלוקס חומצי, המתרחש כאשר חומצת הקיבה עוברת מהקיבה אל הוושט. הוושט הוא הצינור המוביל מזון, נוזלים ורוק לקיבה.

במצב התקין - שריר הנקרא סוגר הוושט התחתון (LES) יושב בין הוושט והקיבה. הוא נפתח כדי לאפשר למזון לעבור, ואז נסגר כך שחומצה לא תעבור בחזרה במעלה הוושט שלך. אבל אם ה-LES לא נסגר כראוי, החומצה יכולה לעבור לתוך הוושט שלך, ולגרום לצרבת, מה שמאפיין את תקופת ההריון בהשפעה ההורמונאלית האזורית על המקום.


מהו ריפלוקס חומצי במהלך הריון?

אנשים משתמשים במונחים "צרבת" ו"ריפלוקס חומצי" כבעלי משמעות זהה אך אין כך הדבר. לשני המושגים קיימות הגדרות שונות:

ריפלוקס חומצי מתייחס לכך שה-LES, אותו סוגר שנמצא בין הוושט לקיבה ואמור למנוע זליגה של התוכן החוצה, לא מתהדק כמו שצריך. זה מאפשר לחומצת הקיבה לנוע מהקיבה עד לוושט. (מחלת ריפלוקס גסטרו-ושט, או GERD, היא צורה חמורה של ריפלוקס חומצי).

צרבת, תחושת כאב או צריבה בחזה, היא סימפטום של ריפלוקס חומצי.

נשים עלולות לחוות ריפלוקס בעקבות השינויים ההורמונאליים או גדילת הרחם ודחיסת מערכת העיכול בתקופת ההריון, וכתוצאה מכך להרגיש את תחושת הצריבה - הלא היא צרבת.


עד כמה צרבת נפוצה במהלך ההריון?

יותר ממחצית מכלל הנשים ההרות מדווחות על צרבת חמורה, במיוחד במהלך השליש השלישי. צרבת נפוצה יותר בקרב נשים שהיו הרות בעבר וכאלה שסבלו מצרבת לפני ההריון.


מה גורם לצרבת במהלך ההריון?

שינויים ברמות ההורמונים: רמות ההורמונים משתנות במהלך ההריון, ומשפיעות על האופן שבו האישה ההרה מתמודדת עם מזון ומעכלת אותו. ההורמונים מאטים לרוב את קצב עבודת מערכת העיכול שלך. מזון זז לאט יותר, המשמעות היא שאכילה גורמת לתחושת נפיחות וכבדות ולצרבת (הרבה פעמים נשים שמות לב לבטן נפוחה בשליש הראשון להריון, שאינה נובעת מהגדילה של הרחם אלא בדיוק מהאטה בפריסטלטיקה = תנועתיות המעיים והעיכול האיטי יותר של המזון).

הרפיית סוגר הוושט: פרוגסטרון, הידוע כהורמון ההריון, יכול לגרום להרפיית הסוגר התחתון של הוושט. כאשר הסוגר נמצא בהרפייה, חומצה מהקיבה יכולה לנוע אל הוושט.

הרחם מתרחב: ככל שהתינוק שלך גדל, הרחם שלך גדל. מה שגורם לשינויים מבניים באזור הקיבה, הכל צפוף וכך הקיבה נדחסת והחומצה יכולה לעלות ביתר קלות לכיוון הוושט. האירעות שכיחה יותר בשליש השלישי להריון, בנוסף מצטופפים גם איברים אחרים.


ניהול וטיפול

כיצד ניתן להקל על המצב בתקופת ההריון?

בתור אחות ליווי הריון, הייתי מתחילה מהאמצעים היותר ״טבעיים״ שניתן לשנות או להוסיף כדי להשתלט על הנושא עבור המטופלות ההרות שלי. ניתן לשלב אכילה של יוגורט או לשתות מעט חלב בזמן התחלת הצרבת - במידה ואינך אלרגית כמובן. לפעמים, מסייע לתחושה ערבוב של כפית דבש, עם החלב כשהוא חמים.

המטרה לאכול ארוחות קטנות לאורך היממה, כאשר התדירות יותר גבוהה. בעיקר כדי לא להעמיס על הקיבה ומערכת העיכול.

חשוב לאכול לאט כדי לאפשר למערכת לעכל את המזון בקלות.

לשתות בין הארוחות ולהימנע משילוב השתיה תוך כדי הארוחה.

להימנע ממזונות מטוגנים, שומניים או חריפים שעלולים להחמיר את המצב.

הימנעי מפירות הדר ומיצים.

הגבלי את כמויות הקפאין.

נסי לא ללכת לישון או לשכב מיד לאחר הארוחה, מה שמגביר את הסיכון לריפלוקס אלא לשבת זקוף, ולא לאכול לפני השינה - לפחות לא בשעתיים לפני.


תרופות לצרבת ללא מרשם רופא בתקופת ההריון

קיימות לא מעט תרופות בשוק ללא מרשם להתמודדות עם צרבת - כגון Tums® או Maalox®, התרופות יכולות לעזור לך להרגיש טוב יותר. חשוב לשוחח עם הרופא המבצע את המעקב של ההריון על נטילה של נוגדי החומצה. התרופות עשויות להכיל רמות נתרן גבוהות, מה שעלול לגרום לך לאגור מים (בצקות) בשימוש תדיר.

הרופא שלך, יוכל לתת לך תרופה תחת מרשם להתמודדות עם הצרבת (למשל, Losec), במקרים בהם התרופות הנמצאות לרכישה חופשית אינן מסייעות לך - מה שחשוב לדעת שיש פתרונות, ואת לא אמורה להמשיך לסבול.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page