top of page

קאטצ׳ דאון בגדילה - האטה בצמיחה של התינוק


תקופה בה יש קאטצ׳ דאון מתאפיינת בגדילה איטית שהיא נורמאלית עבור חלק מהתינוקות (catch down growth). הרבה פעמים טועים ורואים בתקופה זו כעליה לקויה במשקל. טעות זו עלולה להוביל לכך שיוצע לאמא להוסיף פורמולה אובקבוקים שאובים, דבר שעלול להוביל לבעיות בהאכלה וגדילה של התינוק.

הכרת ההבדל בין גדילה מופחתת לעליה לקויה במשקל יכולה לסייע לאמא להימנע מחרדה מיותרת.


מהי גדילת קאטצ׳ דאון -

רוב האנשים מודעים לצמיחה מהירה של התינוק, בהדבקת פערים שנוצרו אחרי תקופה של עליה איטית מידי במדדים אך לא מכירים את התופעה ההפוכה.

לפעמים, זה קורה לאחר שהתינוק חווה תקופה של האצה בצמיחה ואז רואים פתאום האטה ועליה הדרגתית יותר במדדים.


שתי הנקודות של הצמיחה המואצת והאיטית באות למעשה לאזן את המצב מבחינת התפתחות התינוק בהתאם לגנטיקה שלו (פוטנציאל הגדילה). מתי זה קורה? כאשר הייתה סיבה שגרמה לסטייה מ עקומה שעליה התינוק אמור לגדול ואז יש תיקון וחזרה לנורמאלי.

רובינו, חוששים כאשר רואים גדילה איטית של התינוק, אבל שני המקרים גם של האצה בגדילה וגם האטה הן תופעות נורמאליות.


התהליך של הצמיחה האיטית יכול להתרחש כתיקון למשהו שהתרחש בתקופה העוברית. לדוגמה, תינוק שנולד לאמאסכרתית, שלא הייתה מאוזנת או אמא שקיבלה טיפול תרופתי שגרם לתינוק להתפתח שלא בהתאם לפוטנציאל הגנטי ולהיוולד כתינוק ״גדול״ ביחס להוריו. במקרים אלו, אפשר יהיה לראות שתהייה האטה מסויימת בתהליך עד אשר מתבצעתיקון והתינוק ״מתיישר״ עם העקומה שמתאימה לו מבחינה התפתחותית על פי הגנטיקה שלו.


כאן, צריך להבין שתינוק שנולד גדול באופן בלתי צפוי או מעבר למה שהיה מצופה ועולה הרבה במשקל בחודשיםהראשונים, זה לא אומר שהגדילה שלו תימשך באותו הקצב או על אותן העקומות.


אם התינוק עובר תקופה של גדילה מופחתת, נוכל לראות את המצבים הבאים:


עלייה במשקל

העליות השבועיות או החודשיות של התינוק יהיו נמוכות מהממוצע בהשוואה למדידות סטנדרטיות, המבוססות על נתוניהעלייה השבועית או החודשית החציונית (ממוצעת) במשקל עבור תינוקות באותו גיל.


התיאבון של התינוק

יכולה להיות ירידה בתאבון יחסית לכמויות שאכל קודם לכן או שהיינו מצפים, אך זה לא אומר שיש בעיה. הוא פשוט לוקחמהבקבוק את הכנות שהוא זקוק לה.

אם מדובר ביונק - הוא עלול לפתוח פערים גדולים יות בין ההנקות או לסרב לינוק מתי שאינו מעוניין.


תזכרו שזה זמני, ולכן חשוב להסתכל על המכלול, על ההתפתחות של התינוק בכל המדדים ולא רק מבחינת העליה במשקל.

329 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page