top of page

רפלקסים של תינוקות - ר

רפלקס מורו הוא רפלקס תקין לתינוק כשהוא נבהל או מרגיש שהוא נופל (יכול להתעורר ברגע שהראש נוטה לאחור). לתינוק יהיה מבט "מבוהל" והזרועות יזרקו החוצה והצידה כאשר כפות הידיים כלפי מעלה והאגודלים כפופים, נוכל להתרשם גם מיישור הגפיים התחתונות וחזרה לתנוחה האסופה. היעדר רפלקס מורו אצל תינוקות שזה עתה נולדו הוא חריג ועשוי להצביע על פגיעה נוירולוגית או מחלה.


חשוב להבין שרפלקסים הם תנועות או פעולות לא רצוניות (התינוק לא שולט בהן, בדיוק כמו שיש רפלקסים שנשארים איתנו לאורך השנים שאנחנו לא שולטים בהם, זו תגובה לגירוי). חלק מהתנועות הן ספונטניות ומתרחשות כחלק מהפעילות הרגילה של התינוק (למשל רפלקס הסייף). אחרים הם תגובות לפעולות מסוימות. רופאים או אחיות למשל במסגרת ביקורת בטיפת החלב או בבית החולים לאחר הלידה בודקים רפלקסים כדי לבדוק אם המוח ומערכת העצבים פועלים היטב. חלק מהרפלקסים מתרחשים רק בתקופות התפתחות ספציפיות, ונעלמים עם הזמן.


רפלקס מורו נעלם עד גיל שישה חודשים, מעצמו, ללא צורך בביצוע שום פעולה כדי לגרום לו ״להיטמע״ או ״לפריקה״ מהגוף.


אין צורך לערסל את התינוק או לבצע תנועות מיוחדות כדי לגרום לגירוי של הרפלקס, התינוק הוא לא סוללה טעונה בכמות מוגדרת של רפלקסים - הוא ייצור אנושי, שכחלק מההתפתחות הנורמאלית שלו חווה הבשלה במערכת הנוירולוגית שלו.

553 צפיות0 תגובות
bottom of page