top of page

שימוש בפרוביוטיקה בקרב ילדים - מה אומרים המחקרים?

שאלתן אותי אם כדאי לתת אנטיביוטיקה לילדים שנכנסים למסגרת וכיצד פרוביוטיקה יכולה לסייע. אם יש משהו שאני רוצה שתבינו מהסקירה של המחקרים זו העובדה שציינתי בשקופית הראשונה חשוב לזכור שלא כל הפרוביוטיקה זהה או נועדה לספק את אותה תועלת בריאותית. קיימים זנים פרוביוטיים שנועדו לקצר את משך הזיהומים ואחרים משמשים לטיפול בשלשול הקשור לאנטיביוטיקה, ישנם גם זנים שנחקרו לטיפול בעצירות. מסיבה זו, חשוב ללמוד כיצד לקרוא תוויות פרוביוטיות כדי להבין אילו זנים אתם צורכים או מספקים לילדים שלכם ומה התועלת שלהם.


באחד המחקרים שבחרתי, בדקו את השימוש בפרוביוטיקה באוכלוסייה הבריאה במטרה להוכיח יעילות בשיפור תסמינים דמויי שפעת ודרכי הנשימה העליונות כתוצאה ממחלות ויראליות. במחקר השתתפו ילדים בני 5-3 שנים אשר חולקו רנדומלית לשלוש קבוצות (104 ילדים שקיבלו פלצבו, 110 ילדים שקיבלו Lactobacillus acidophilus NCFM ו-112 ילדים שקיבלו שילוב של Lactobacillus acidophilus NCFM ו-Bifidobacterium animalis subsp. הילדים קיבלו את התוסף פעמיים ביום במשך חצי שנה.


תוצאות המחקר הראו כי בקבוצה שקיבלה טיפול יחיד או משולב בהשוואה לקבוצת הפלצבו (שלא קיבלה תוסף) הייתה הפחתה בהיארעות מקרים של חום ב-53% ו-72.7% בהתאמה, הפחתה ב-41.4% ו-62.1% בהתאמה במקרים של שיעול, והפחתה ב28.2% ו-58.8% במקרים של נזלת.


המסקנה של החוקרים הייתה כי בהשפעת הטיפול הפרוביוטי נצפתה הפחתה בתסמינים של חום, שיעול ונזלת, כאשר בטיפול בזן יחיד נראתה הפחתה כוללת של 32% לעומת 48% בקבוצה שטופלה בשני זנים.

כמו כן, השימוש באנטיביוטיקה בקרב הילדים שקיבלו את התוסף היה נמוך ביחס לקבוצת הפלצבו, ב68.4% ו-84.2% בהתאמה לטיפול בזן יחיד או שילוב זנים.

נמצא כי ילדים שקיבלו את הטיפול החסירו פחות ימים במסגרת, כאשר ההשפעה הייתה ב30%.


Leyer, G.J. et al.(2009). Probiotic effects on cold and influenza like symptoms incidence and duration in children, Pediatrics, doi:10.1542/peds.2008-2666.


במחקר נוסף, אשר בחן שימוש במשקה פרוביוטי מסוג Lactobacillus casei רצה לבדוק אם שימוש בתוסף יכול להפחית תחלואה של וירוסים בקרב ילדים. המחקר היה כפול סמיות, רנדומלי, עם קבוצת בקרה של פלצבו וקבוצת התערבות. במחקר השתתפו 638 ילדים בגילאי 6-3 שנים אשר היו במסגרות חינוכיות.

הילדים קיבלו את המשקה הפרוביוטי בקבוצת ההתערבות באופן יומיומי במשך 90 ימים.

החוקרים רצו לבדוק שמנויים בהתנהגות בעקבות המחלה וכמות התחלואה. בתוצאות נראה כי השינויים ההתנהגותיים היו זהים לשתי הקבוצות, אך היארעות המחלות הייתה פחותה בקבוצה שקיבלה תוסף ב-19%, בעיקר בכל הקשור למחלות גסטרואינטגרליות (של מערכת העיכול).


Merenshtein, D. et al.(2010). Use of fermented dairy probiotic drink containing lactobacillus casei (DN-114 001) to decrease the rate of illness in kids: the drink study. European Journal of Clinical Nutritio, 64, 669-677.


ילדים הנמצאים במסגרות נוטים לחלות במחלות גסטרואנטרליות ודרכי הנשימה העליונות ב-3-1.5 יותר מילדים הנמצאים בטיפול בייתי בקבוצות קטנות. חיידקים פרוביוטיים נמצאו כמשפרים את האיזון המיקרוביומי (פלורה) של מערכת העיכול, כמו גם להשפיע על התגובה של מערכת החיסון. lactobacillus rhamnosus GG גורם בצורה אקטיבית לשפעול מערכת החיסון, וגורם בעקיפין לפעילות מוגברת של פגוציטים תאים השייכים לתאי הדם הלבנים (שנלחמים בפתוגנים). התוסף מקדם החלמה משלשולים עקב רוטה וירוס ומפחית את כמות השלשולים בעקבות נטילה של אנטיביוטיקה בקרב ילדים.

במחקר בדקו את השפעת הצריכה של המשקה הפרוביוטי במשך 7 חודשים על מקרי מחלות המעיים או דרכי הנשימה בקרב ילדים במסגרות. השתתפו במחקר 594 ילדים אשר חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות, 282 ילדים בקבוצת ההתערבות ו-289 ילדים בקבוצת הביקורת. החוקרים מדדו את מספר הימים שהילדים היו סימפטומטיים למחלות, החסירו ימים מהמסגרת וקיבלו אבחנה ע״י הרופא וטיפול אנטיביוטי.

נמצא כי לפרט יוטיוב הייתה השפעה מטיבה על מחלות דרכי הנשימה מבחינת אורך מחלה וחומרתה. אך לציין כי ההשפעה הייתה מינורית יחסית לקבוצת הפלצבו.


Hatakk, K. et al.(2001). Effext of long term consumptin of probiotic milk on infections in children day care centers: double blind, randomized trial, BMJ, 322.



1,034 צפיותתגובה 1
bottom of page