top of page

שינויים בדפוסי השינה של התינוק לאורך ההתפתחות מגיל לידה ועד 15 חודשים

לכל מי ששאלה אותי לאחרונה בנושא התנומות הפוסט עבורכן :). כמובן, שמדובר בממוצעים וכל תינוק הוא שונה וזה לא שחור לבן, יש ילדים שישנים יותר תנומות קצרות במהלך היום ויש כאלה שמרכזים את התנומות הארוכות לבוקר ואז ישנים פחות בתנומות צהריים ואחר הצהריים וזה תקין. אין מינימום או מקסימום - והכי חשוב לשים לב שהם אוכלים כהלכה ומפרישים כמויות שתן מספקות (שזה הכי חשוב להתפתחות שלהם - אנרגיה זמינה לגוף).


להורים שהתינוק שלהם קטן מ-12 שבועות - התנומות יכולות להשתנות לאורך היממה באורך שלהן ואין ״סדר״, כאשר תנומה יכולה להיות בין 20 דקות לשעתיים. הרדמה בידיים, תנועה, חיבוק - בהחלט מסייעים להכנסה לשינה, בכל גיל, זה לא פינוק ואין מה לחשוש להרדים בדרך זו.

חשוב דווקא להבין שהתינוק פחות ירצה לשהות בעריסה או מיטה כיוון שאינן יכולות להוות תחליף לידיים של ההורה והקרבה אליו - לחום הגוף, הריח והלב הפועם.


קחו בחשבון שבכל גיל - השינה תיהיה איכותית יותר וארוכה יותר ככל שהתינוק יהיה קרוב אליכם יותר (אנחנו, בעיקר האמא מסייעים לוויסות הטמפרטורה, הדופק והנשימה של הקטנים).


בגילאים הקטנים שעת הכניסה לשנת לילה תיהיה באזור 23:00-חצות, אבל, אפשר להכניס למיטה החל מהשעה 19:00-20:00, כהכנה לשנת הלילה.


בגיל 3 חודשים - כאשר עוברים את הטרימסטר הרביעי (זמן ההתרגלות לעולם), לתינוק בדרך כלל, תיווצר קצת יותר שיגרת יום ברורה, עם כ-5 תנומות במהלך היום. גם הפעם התנומות משתנות באורך שלהן ויכולות להיות החל מ-20 דקות ועד שעתיים. את שעת השינה הלילית נתכנן לפי התנומה האחרונה ביום, כדי שתיהיה לתינוק מספיק פעילות לפני השינה (הזדמנות לחקור ולתרגל את כל הדברים החדשים שלמד לאורך היום).


גיל 4 חודשים - השינה מעט משתנה, והופכת להיות דומה מעט יותר לדפוסי מחזור השינה של המבוגר (אבל ממש ממש לא אותו הדבר), זו הסיבה שרבים מהם מתחילים להתעורר יותר במהלך הלילה - גם תינוקות שישנו יותר בעבר. זה תקין, ופיזיולוגי, הם פעילים יותר, רעבים יותר ולכן, גם נראה יותר אכילה לילית.


הסיבה די פשוטה, רמת הסקרנות עולה, פחות מרוכזים באכילה במהלך היום וההשלמה - מתרחשת בלילה :).


בגיל 10-8 חודשים - לאט לאט נראה שהתינוק מוותר על התנומה השלישית במהלך היום (ביי ביי תנומת אחר הצהריים - שלושת הילדים שלי הורידו אותה די מהר חח), אורך התנומות הוא כ-30 דקות ועד שעה. בדרך כלל, אפשר להתכונן לשינה אזור ה18-19 בערב.

כרגיל, גם כאן, תמיד נתחשב בתנומה האחרונה וננסה לזהות סימני עייפות מוקדמים: שיפשוף של האוזן / עיניים, אדמומיות בגבות, בוהה בחלל.


בגיל 15-12 חודשים - הפעוט יתחיל לישון את שנת הצהריים בלבד, ייתכן והילד יהיה זקוק לתנומת בוקר, ונאפשר לו זאת בשמחה. זיכרו שכל ילד מתפתח שונה. התנומה של הצהריים יכולה לנוע בין 2.5-1.5 שעות. כאשר לשנת הלילה נשכיב בין 19:30-18:30 בערב.


חשוב להבין שכל יום נראה קצת שונה, בעיקר מושפע משעת היקיצה בבוקר והמשך הזרימה הטבעית של היום, האם הילד במסגרת או בבית ועוד.

מה שחשוב תמיד לעקוב אחרי סימני העייפות של התינוק - הרבה יותר קל להכנס לשינה כאשר התינוק (והאמא) רגועים.




2,491 צפיות0 תגובות
bottom of page