top of page

המלצות טיפול בפטמות פצועות

עודכן: 8 במאי 2023

אף אחת לא מעוניינת להגיע למצב שבו יש לה פטמות פצועות בתקופת ההנקה, המצב עלול להוביל לחשש אצל המניקה בכל פעם שהתינוק צריך להתחבר לשד או במצבים בהם היא צריכה לרוקן את השד על ידי משאבה (שתי החוויות אמורות להיות חיוביות עבור האישה).

בתקופת ההנקה ובכלל נרצה להימנע ממצבים של פציעות או לפחות להתמודד עם המצבים בנוחות. טיפול בפטמות חשוב בתקופת ההנקה והפתרונות מגוונים, כל אחת יכולה למצוא את הדרך המתאימה עבורה, גם בטיפול וגם במניעה. כמו תמיד, חשוב גם לעבוד על הגורם לפציעה של הפטמות, בין אם מדובר בפטמות סדוקות / דימום / כאב.


הנקה יכולה לגרום לרגישות ברקמת השד, אך היא לא אמורה להיות כואבת. אם את חווה כאב המלווה את ההנקה ו/או שאיבה, עלינו לברר מדוע זה קורה ולפעול לתיקון הבעיה. משחות לפטמות / קונכיות/ פטמות כסף וכו' הם פתרונות מדהימים ועוזרים כשאנחנו מטפלות בכאב - אבל הם ״פלסטרים״. אם לא נפתור את הבעיה האמיתית רוב הסיכויים שהפציעה תמשיך להתרחש. הפתרונות הקיימים לפטמות הפצועות הם “תיקון” זמני, לא ״הפתרון״!


לפעמים, חומרים מסויימים עובדים עבור חלק מהנשים וחלק לא, קיימת ספרות ומחקרים בנושא החומרים השונים שיכולים לסייע. בסופו של יום כל גוף הוא שונה, וכל אישה מגיבה באופן שונה, לכן, כדאי לנסות פתרונות מגוונים כדי למצוא את הדבר היעיל ביותר עבורך.


הייתי שם. לדוגמה, לנולין הוא חביב המוצרים מבחינת הטיפול בכאבים בפטמות, ולא מעט מהנשים משתמשות ונהנות מהמוצרים שמכילים לנולין לאחר לידה. אבל עבורי למשל, זה לא עבד, קיימים גם מחקרים שאינם תומכים בשימוש. לכן, חשוב למצוא את הדברים שעובדים עבורינו, למזלינו יש מספיק אופציות בשוק שמאפשרות לנו מגוון ובחירה בכל הנושא.


בואי נצלול יותר לעומק על דרכים לעזור לפטמות בעת פציעה, כמו גם לזהות את הבעיות הבסיסיות שעלולות להוביל לנזק עצמו.


בואי נתחיל!


פטמות פצועות - כעקרון, מתוך מחקרים ומבחינה סטיסטית, לא מעט אימהות סובלות מהתופעה בתחילת תהליך ההנקה. זה נורמאלי לחלטין, מכיוון שהנקה היא מיומנות נרכשת עם הזמן והתרגול, הן עבור התינוק היונק והן עבורך האמא המניקה. גם במצבים שהאמא שואבת, יכולות להיות פציעות (לרוב, בגלל תפעול לקוי של המשאבה או קונוס לא מתאים במידה). במקרים של פציעה של הפטות בתקופת ההנקה, חשוב להבין מה ״שורש הבעיה״ כדי לתקן ולמנוע את המשך הפציעה, בזמן שנותנים מענה למצב שנוצר.

מספר דברים חשובים שיכולים לסייע במניעה של פציעות:

  1. הכנה לתהליך ההנקה מראש - כדי ללמוד את החיבור הנכון של התינוק לשד (מוזמנת לקורס שלי בנושא כאן).

  2. להבין מה גורם לפציעה, ולתקן את המצב. במידה ואינך מצליחה להבין מה הגורם המרכזי עצמאית, מזומנת לקבוע ייעוץ.

  3. שימוש במשחות / קרמים או פטמות כסף שיכולים לסייע בעת פציעה ולטפל בה, בזמן החיפוש אחר ״הבעיה״ המקורית שגורמת לנזק לרקמה.


למה הפטמות נפצעות?

עשויות להיות מספר רב של סיבות מדוע הפטמות שלך נפצעו בזמן הנקה או ניסיונות שאיבה. חשוב לבדוק את הזמן שבו מתרחש הכאב, ומה מסייע לו להיות מורגש פחות או להעילם. להלן מספר דוגמאות לגורמים אפשריים לנזק בפטמות:


חיבור שאינו תקין לשד - חשוב מאוד לבדוק שהחיבור לשד נכון, שזה אומר חיבור לעומק הרקמה, שהתינוק אינו תופס רק בפטמה עצמה.


המנח של החיבור לשד - כאשר את או התינוק אינכם חשים בנוח בזזמן ההנקה, סימן שמשהו אינו עובד כראוי. חשוב שתיהיה נוחות מרבית בזמן החיבור כדי שאת תרגישי בנוח ושהתינוק יעבוד באופן אקטיבי בחיבור לשד.


לשון קשורה / שפה קשורה - כאשר לתינוק יש לשון קשורה או שפה קשורה, החיבור לשד יכול להיות לא יעיל, הריקון של החלב יהיה לא מספק וגם תחווי פציעות באזור הפטמה (יכולה להיות פציעה משפשוף של החך התחתון בפטמה, סגירה של החניכיים, פטמה שיוצאת אחרי היניקה בצורה של ״ליפסטיק״ במקום לצאת עגולה כפי שנכנסה לפיו של התינוק).


זיהום פטרייתי - זיהום על ידי פטריה, שיכול לעבור מפיו של התינוק בזמן תקופת ההנקה לפטמה של האמא, לעיתים תיהיה חדירה גם לעומק השד. חשוב לאבחן את הבעיה עם יועצת הנקה ובמקביל לטפל גם בתינוק כדי למנוע את ההדבקה הצולבת החוזרת.


גודל שגוי של החצוצרה (קונוס) במשאבה - במידה ואת שואבת חלב אם, אחד הדברים המהותיים שמשפיעים על הצלחת השאיבה והימנעות מפציעות הוא גודל החצוצרה (קונוס) שאת מצמידה לשד שלך בזמן השאיבה. קוטר הפטמה שלך צריך להימדד כראוי, והפטמה שלך צריכה להיות מסוגלת לנוע בחופשיות בתוך המנהרה של הקונוס מבלי למשוך פנימה רקמה עודפת מהצדדים (העילה). נשים רבות משתמשות בגדלים גדולים או קטנים מדי של קונוס המשאבה, מה שעלול להוביל לנזק לפטמות ולירידה בתפוקת החלב. מוזמנת לקבוע ייעוץ התאמת גודל כאן.


שאיבה של משאבה - חשוב לדעת שעוצמה גבוהה בעת השאיבה לא מפיקה יותר חלב (וכן, זה מחקרי!), לעומת זאת עוצמה גבוהה מידי יכולה לגרום לנזק בזמן המשיכה של הפטמה, ולכן להוביל לפציעה. חשוב להשתמש בעוצמה שתיהיה נוחה ונעימה עבורך.


לא רק שהגורמים הללו מובילים לפציעה של הפטמות, אלא משפיעים על תפוקת החלב לאורך הזמן, ולכן ייעוץ חשוב ביותר כדי למצוא את הבעיה המקורית שגורמת לנזק.


אז מה ההמלצות והאפשרויות שעומדות לפנייך לטיפול בפטמות, כאשר המטרה לבצע את הטיפול במקביל לזיהוי הגורם לבעיה.


1. משחת לנולין - אופציה שתיהיה טובה עבור חלק מהנשים בזמן טיפול ברגישות או פציעה בפטמות בתקופת ההנקה. חשוב להכיר כי נשים האלרגיות לשצמר כבשים אינן יכולות להשתמש במוצר.

2. משחת פטמות של חברת motherlove - ניתן לרכוש דרך iHerb, מכילה רכיבים צמחיים טבעיים, מרפאה פצעים ויכולה להיות בשימוש למניעה או בעת גירוי של הרקמה.

3. משחת פטמות של חברת mildbynature - ניתן לרכוש דרך iHerb, מכילה רכיבים צמחיים טבעיים, מרפאה פצעים ויכולה להיות בשימוש למניעה או בעת גירוי של הרקמה.

4. שימוש בפטמות כסף - קוד הטבה NWL. אפשרי כבר מתקופת ההריון ולאורך כל ההנקה. אין צורך להשתמש במשחה או קרם ביחד עם הפטמות. יש לנקות את פטמות הכסף במים ולנגב במהלך השימוש. יעילות מוכחת מחקרית, יוני הכסף שמופרשים מקומית במיטת הפצע מטפלים ומונעים זיהום של בקטריות ופטריות.

5. רפידות ג׳ל של חברת לנסינו - רפידות הידרוג׳ל, שימושיות בכל תקופת ההנקה, במיוחד לאחר הלידה. ניתן להכניסן למקרר ואז מקבלים אפקט מרגיע עקב הקירור המקומי. הרםידה שימושית ל-72 שעות.

6. רפידות טיפוליות של נרסיקר, למעשה פולימם ייחודי שפותח במיוחד לטיפול בפצעים של מניקות, המטרה של החומרים הפעילים לטפל במיטת הפצע ולקדם את ההחלמה המהירה שלו (שימי לב, בזמן הטיפול ברפידה, שכל רפידה מיועדת ל-72 שעות, אינך אמורה לשים משחה טיפולית). בנוסף, הרפידה אינה מתאימה לטיפול במצבים של זיהומים פטרתיים. לצורך רכישה, כנסי לאתר, השתמשי בקוד ANNA10. לצורך 10% הנחה.

1,589 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page