top of page

כל מה שתצטרכו עבור התינוק לאחר הלידה - פוסט שעושה סדר להורים - חלק א׳

עודכן: 18 באוג׳ 2023

ברוכים הבאים לפוסט שעושה סדר להורים שבדרך, כבר בתחילת דרכי כאחות מוסמכת שליוותה נשים בתקופת ההריון הכנתי רשימה מאורגנת להורים שבדרך של הדברים שבאמת צריך לקראת הלידה. המטרה שלי לעשות עבורכם סדר כדי שתוכלו להנות מצימצום בהוצאות (בואו, התינוק זו הוצאה לא קלה) ותחסכו זמן בהתייעצויות וחיפושים על ידי המידע הממוקד. הפירטים שאמליץ עליהם מבחינתי הכרחיים ועושים את החיים שלנו לקלים יותר כהורים בחיי היום יום. קיימים דברים שהם ״אקסטרה״, שאציין שהם כאלה - ומה הכוונה? פריטים שהם לא חובה! תאמינו לי, אתם תשרדו גם בלי שהם יהיו אצלכם בבית, אבל, לפעמים טוב שיש אותם במקרים מסויימים ועל כך בהמשך. כהרגלי, הולכת לפרט לכם על כל פריט שנכנס לרשימה מדוע הוא נדרש / חיוני / שימושי ומה בדיוק השימוש הרצוי, כדי שתוכלו לעשות החלטה מושכלת לגבי הרכישה.


הלבשה - בגדי תינוקות

אני מאמינה שחשוב שיהיו לנו בגדים נוחים להלבשה של התינוק, בהתייחסות לחומרים שמהם הם עשויים נעגיף כותנה - המגע עם העור ומניעת הגירויים חשובה מאוד בייחוד בחודשים הראשונים של החיים, בגדים סינטטיים פחות מנדפי זיעה ולכן מעלים את טמפרטורת הגוף בקלות (זיכרו - לתינוק שחם זה ממש לא בריא. נראה פריחה מתפשטת על הגוף ואדמומיות. התינוק יהפוך להיות לא נינוח עם הזמן). כדאי לרכוש ביגוד במידה 3-0 חודשים להתחלה, כדי להימנע ממצבים שהתינוק גדל במהירות והגדים במידת NB הופכים להיות לא שימושיים במהירות. זה בסדר אם הבגד מעט גדול על התינוק. קחו בחשבון שאם מדובר בתינוק שנולד לפני המועד או שיש עיכוב בצמיחה והוא ״קטן״ לגיל ההריון כן נשקיע בביגוד קטן יותר, הסיבה שיהיה לכם פחות מסורבל להלביש אותו, ולו, תיהיה נוחות בתנועה ובתחושה בבגד.

להתחלה, אני אוהבת להמליץ להורים לרכוש בגדים שקל ללבוש ולהוריד, כאשר ריץ׳ רץ׳ זה החבר הכי טוב שלכם מבחינת יכולת ההלבשה ותדירות החלפת החיתולים שמאוד גבוהה בחודשים הראשונים. הימנעו מכפתורים או קישוטים בבגדים שיכולים להיתלש מהמקום - סכנת חנק! שימו לב שהם מכניסים הכל לפה שלהם בשנה הראשונה לחיים ולכן, דברים קטנים שיכולים לרדת מהבגד מסוכנים. בנוסף, הימנעו מבגדים עם נצנצים שיכולים להגיע לדרכי הנשימה.

מבחינת הביגוד הראשוני, בבית החולים וביציאה מבית החולים ההנחייה להשתמש בשתי שכבות, כאשר ההדרכה היא שכבה אחת מעל הביגוד שלובש ההורה. בחודשי הקיץ החמים - הפעילו שיקול דעת, אל ״תבשלו״ את התינוק, שימו לב לטמפרטורה של הסביבה, חום הרבה יותר מסוכן מקור. ולכן, תפעלו עפ״י הנתונים בסביבה והתחושה של התינוק. כובע - רק בחוץ ולא במקומות סגורים.

ההמלצה שלי לביגוד הראשוני שיהיה לכם בבית (זיכרו, תמיד אפשר לעשות השלמות, לא להשתולל עם הבגדים, חבל על ההוצאה, ונסו לאתר הורים בסביבה שסיימו עם השלב ומעוניינים להעביר את הביגוד הלאה, שומר על הסביבה ועל התקציב שלכם):

כובע - רצוי להתחלה כ-3 כובעים. ישמש אתכם כבר לאחר הלידה במחלקה וגם בחזרה הביתה. את סוג הכובע תבחרו עפ״י העונה. אני ממליצה להצטייד בכובע כותנה גם בחורף, זהו הכובע השימושי ביותר להתחלה במיוחד במסגרת בית החולים.

שק שינה - אני אישית משתמשת בשק השינה כבר מגיל לידה. הכי נוח ובטוח עבור התינוק. התינוק נשאר עטוף ואם זאת שק השינה אינו יכול לעלות עליו ולכסות את דרכי האוויר בניגוד לשמיכה, שאינה מומלצת לשימוש בגילאים אלה. שקי השינה מגיעים בעובי שונה בהתאם לחודשי השנה, ואני אוהבת להשתמש בהם עד גילאי 36 חודשים, כיוון שהילד נמיד נשאר מכוסה ובטמפרטורה יציבה. לאורך השנים, עם שלושת ילדיי התנסיתי במספר שקי שינה, ואני ממליצה על השימוש בחום. יש מבחר של שקי שינה, ותוכלו למצוא את האחד שמתאים עבורכם ממש כאן. אישית, מהתנסות של שנים, אוהבת את שקי השינה של ליטל פינגווין.



גרביים - לקטנטנים אני אוהבת לשים מכנסיים ללא רגלית ועם גרביים, בכל הזדמנות לחשוף את הרגליים ולאפשר להם תחושה של הסביבה, לעשות עיסוי של כפות הרגליים, וזה פשוט נוח. אני פחות אוהבת מכנסיים עם רגלית כיוון שהן מגבילות מעט את התנועתיות של התינוק ומסרבלות את התנועה. ככל שהילד גדל נחפש גרביים שיש להן מניעה של החלקה להמשך כשירצה להתרומם ולהסתובב בין רהיטים ואז להלך בחופשיות עצמאית מעל גילאי שנה. מבחינת גרביים, כמו אצלינו, הן ״נעלמות״ בכביסה, אוהבת לקנות בזוגות או שלישיות, ועדיפות אזור ה-6 זוגות.

אוברול - אז הדרך הכי פשוטה להלביש את התינוק זה אוברול. זה נוח, זה מהיר ובעיקר אין צורך לבצע התאמות בין החלק העליון והתחתון. פשוט זריז ויעיל, גם לאימהות וגם לאבות. מונע את ההתלבטות של מה לשים לתינוק אחרי הרחצה או בזמן החלפה של קקי גב. מבחינת מספר הפריטים להתחלה וגם בהמשך ככל שהילד גדל רצוי להחזיק בכל פעם כ- 6-5 פריטים. פליטות וקקי גב באמצע היום, ובכל זאת כמויות הכביסות גדולות גם ככה, תמיד תיהיה תחלופה גבוהה. נוסף, זיכרו, תמיד אפשר להשלים עוד פריטים לתוך הארון של התינוק, העדיפות להתחיל מכמות מוגדרת ולראות מה הצורך שלכם בפועל.



בגדי גוף - האופציה השנייה הנוחה להלבשת התינוק. הכפתורים בחלק התחתון מחזיקים ומייצבים את החיתול במקום ואפשר תמיד להתאים להם מכנסיים נוחים. כמובן לבחור עפ״י עונה את אורך השרוול. אני אוהבת לקחת ביגוד בייסיק בצבע אחיד שמתאים גם לבנות ולבנים, בואו, אם כבר אז שומרים לילד הבא. כתוצאה מכך מעדיפה סטים בעלות הוגנת. מצרפת לכם מספר אופציות, כאשר ניתן לבחור בתוך הלינק גם פריטים צבעוניים. במקרים בהם מחליפים קקי גב, מה שאני אוהבת בבגדי הגוף זו האופציה למשוך אותם מאזור הצוואר כלפיי מטה, פשוט מרחיבים את הפתח והכל יורד, מונע את העברת ״המתנות של התינוק״ על הראש.



חומרי ניקוי - מגיעים לחלק שאני תמיד מקבלת שאלות עליו, באילו חומרים כדאי להשתמש עבור התינוק, הן מבחינת הכביסות והניקיון מסביב. אז ככה, מהניסיון שלי, והרצון לשמור על הבגדים של התינוק, כדאי להפריד כביסה לפחות בחודשים הראשונים לחיים. זה פשוט יעיל יותר, קל יותר להשתלט על הכביסות ולחסוך מעצמינו רכישות מיותרות. מבחינת חומרי הניקוי - אני בעד מעבר לחומרים אקולוגיים וכמה שיותר בריאים עבור כל הבית ולא רק עבור התינוק. אחרי הכל, בכל שלב בחיים אנחנו יכולים לחוות גירויים בעור ורגישויות ולכן, עלינו לשמור על עצמינו גם כשאנחנו כבר ״גדולים״.

נוזל כביסה לתינוק / אבקה - ממש תלוי בכם והעדפה האישית שלכם לגבי סוג השימוש בחומר שאתם מתחברים יותר בשימוש בזמן הכביסה. מצרפת לכם מספר אופציות שאני אוהבת אישית, קליק על התמונה ואתם בפנים:

על התכשירים שנתמש נחפש לראות אם נבדקו דרמטולוגית (כהתאמה לעור רגיש).



מרכך כביסה - מצרפת לכן מספר המלצות שמתאימות:



נוזל כלים - נחפש את המוצרים האקולוגיים שאינם מכילים חומרי ניקוי ״כבדים״, נוכל להסתייע בהם לשטיפת הבקבוקים / מוצצים ולמעשה את כל המוצרים של התינוק ללא חשש. מצרפת לכן מספר אופציות שאני אוהבת:


מסיר כתמים - טוב, לא נראה לי שאני באמת צריכה להסביר למה אנחנו צריכים את המוצר הבא.

תרסיס לניקוי משטחים - רצוי לנקות בסיום השימוש עד הבוקר הבא.

ציוד להחתלה - אם יש משהו שלמדתי עם הקטנים שלי, זו שידת החתלה היא פשוט פריט חובה לשמירה על הגב שלנו ההורים, כמובן, שהכי חשוב לשמור על כללי הזהירות - לא להשאיר את הקטנים על השידה (אפילו לא לשניה אחת) לבד. התינוק, גם אם נראה לכם שהוא עוד לא יכול ״לברוח ולהתגלגל״ ימצא את עצמו על הקרקע בזריזות ויעילות, מהר יותר ממה שאתם יכולים לדמיין. לכן, חשוב מאוד כשאתם משתמשים בשידה או בכלל בכל אזור גבוה, לא להשאיר את התינוק ללא השגחה.

מבחינת היעילות של החלפת החיתולים, מה שקורה עם הזמן והתרגול, ישנם מספר פריטים שלדעתי הופכים את החיים שלנו כהורים להרבה יותר קלים.


מבחינת משטח ההחתלה - רצוי אחד שעשוי מPVC, ואתם בטח שואלים את עצמכם למה? כי ברור שראיתם המון משטחי החתלה שעשויים מבד - אז ככה, במשטחים האלה מומלץ להשתמש במשטח החתלה חד פעמי (בואו - גם מזהם וגם בזבוז נוסף), משטחי PVC קלים לניקוי ותחזוקה, מעבירים עליהם מגבון והסיפור הסתיים.

המומלץ שלי הוא של חברת ליטל פינגווין, הסיבה מאוד פשוטה, מעבר לניקוי הקליל של המשטח, הגודל שלו קומפקטי ויש לו הגנה בצדדים מה שמונע חבלות ראש בתנועה של התינוק במרחב והנחת התינוק על המשטח.


סידור שידת ההחתלה - כל הפריטים שאתם צריכים להחתלה במקום אחד ונגיש. למה אני אוהבת את הסידור באופן הזה? כיוון שהוא מאפשר העברה של כל הפריטים החשובים אתכם בכל מקום בבית. כך שתוכלו לבצע את ההחתלה בכל מקום, גם אם אתם לא ליד שידת ההחתלה.

משחות החתלה - אז ככה, השאלה שהכי מעסיקה את ההורים - האם למרוח משחת החתלה בכל החלפה? אז התשובה שנתמכת גם במחקרים היא כן. אנחנו רוצים ליצור שכבת בידוד של העור, שמונע את המפגש בין הפרשות התינוק (במיוחד הצואה שחומצית) לעור העדין שלו. המטרה שלנו להשתמש במשחה למניעה וזה שונה בדגשים כאשר כבר יש תפרחת חיתולים ואז מתחילים לטפל במצב שנוצר.

קיימות מספר משחות מומלצות בשוק, מצרפת את המועדפות שלי בדגש על מניעה וגם טיפול, אציין ליד המשחה למה היא מיועדת יותר, חשוב להבין ככל שאחוז האבץ במשכה גבוה יותר היא נותנת הגנה טובה יותר לרקמה ומקדמת ריפוי.

משחות מומלצות מ-iHERB (לחצו על התמונה להגיע למשחה, קוד הטבה לאתר AHA7011)

למניעה:




לטיפול במצבים של אודם / עור מגורה / פציעה:

משחה סמיכה מאוד, למצבים של גירויים קשים ואודם:

לטיפול בתפרחת התחלתית בהופעת אודם:

משחה מעולה למצבים של תפרחת קשה ועקשני - כחלק מהטיפול בכיסוי חיצוני או מעל למשחה הטיפולית.



משחות מומלצות מהארץ - לא תמיד יש זמן להמתין למשלוח ולכן מצרפת מספר המלצות שיכולות לסייע במצבים ההתחלתיים והן במניעה ברכישה מקומית:




מבחינת המגבונים - אני בעד שימוש במגבוני ויסקוזה טבעיים, תוצרת ישראלית, משתמשת בהם להכל כבר 4.5 שנים מאז שנולד האמצעי שלי בשנת 2008. החברה OnlyWipes יש אופציה להרטיב את המגבונים עם מים ולהשתמש לאורך היום. הכי ברי לעור של הקטנים כי אנחנו שולטים במה שנכנס פנימה.

***מקור התמונות: אתר KSP, iHERB

2,112 צפיותתגובה 1
bottom of page