top of page

שינויים פיזיולוגיים בתקופת ההריון

במהלך ההריון, הגוף שלנו עובר לא מעט שינויים כדי לשמור על ההריון ולהוות סביבה מעשירה עבור העובר המתפתח. אחד השינויים הגדולים, שרובינו מכירות, הוא השינוי ההורמונאלי. לעיתים, נשים לא מוכנות לכל השינויים המתרחשים בתקופת ההריון, כאשר כלל המערכות בגוף משתנות בעקבות המצב החדש. חלק מהשינויים שעוברים על האיה ההרה, בולטים לעין ואחרים ידועים לה, ומשפיעים על התפקוד היומי ועל איכות החיים.


ובכל זאת, גם כשהשינויים לא הכי נעימים (שלום לכם טחורים ועצירות!), חשוב שתדעי שכל השינויים שעוברים על הגוף שלך - הם למעשה, תוצאה של הרצון של הגוף, להביא אל העולם תינוק בריא. במארמר הנוכחי אפרט את שלל השינויים שעוברים על גוף ההרה בתקופת ההריון, במערכות השונות, החושים המשתנים ועוד.


השינויים במערכת האנדוקרינית (הורמונים שלום!)

אחד דברים הראשונים שהאישה ההרה יכולה לשים לב אליהם, עוד לפני השינויים הפיזיים הרבים שמתרחשים בעקבות ההריון, הוא מצב הרוח ורמות האנרגיה. השינויים ההורמונאליים בתחילת ההריון משמעותיים ויש להם השפעה ניכרת על האישה.

נשים רבות חשות רגישות יותר כבר מהטרימסטר הראשון של ההריון, מצבי הרוח משתנים במהירות (כמו רכבת הרים תחושתית) ובנוסף, גם תחושת התשה וחוסר אנרגיה. וכן, חלק מההורמונים שמשפיעים עלייך, אחראים גם לתחושת הבחילות המלווה חלק מהנשים כבר מהשבועות הראשונים של ההריון.


גונדוטרופין כוריוני אנושי (HCG), לקטוגן שלייתי אנושי (hPL), אסטרוגן ופרוגסטרון הם ההורמונים העיקריים השולטים במהלך ההריון.

בואי נכיר קצת את ההורמונים האלה מקרוב: HCG - הורמון המיוצר על ידי השליה ועוזר לתמוך בתהליך ההריוני, עשוי להיות האחראי לתחושת הבחילות בתקופת ההריון. בדרך כלל, כאשר הוא מגיע לשיא שלו, זה הזמן שתדירות הבחילות יורדת, ויש נשים המדווחות על הטבה במצב הבחילות.

לקטוגן שלייתי אנושי - הורמון המיוצר על ידיד השליה, יש לו תפקיד בגירוי צמיחת בלוטות החלב בשדיים, כהכנה לתהליך ההנקה לאחר הלידה.

אסטרוגן - הורמון המיוצר בכמויות מוגברות בשליה כדי לסייע בתמיכה בהריון.

פרוגסטרון - הורמון מין המופרש בעיקר מהגופיף הצהוב בשחלה לאחר הביוץ. כמות קטנה שלו מופרשת מהאדרנל, ובמהלך ההריון כמות משמעותית מופרשת מהשליה. זהו הורמון סטרואידי, שכמו כל ההורמונים מהמשפחה מתחיל את דרכו מהכולסטרול. הפרוגסטרון הכרחי לעיבוי רירית הרחם, מה שמאפשר קליטה והתפתחות של הריון מוקדם - ולכן, הוא מופרש כבר בשבועיים האחרונים של המחזור החודשי. הפרוגסטרון שומר על הרירית מעובה מה שמאפשר את השתרשות העובר בה לאחר ההפריה. ההורמון תורם גם להגמשה של המפרקים, והיכולת של הגוף בהמך להכיל את הרחם הגדל עם העובר.


טעם וריח - כן כן, זה לא הדמיון שלך - חוש הטעם והריח שלך משתנים באופן משמעותי במהלך ההריון. האישה ההרה יכולה להריח ריחות נעימים וכאלה שפחות ממרחק של קילומטר. מאכלים שפעם נהנת לאכול יכולים לגרום לך לתחושת דחייה, ואת עלולה למצוא את עצמך משתוקקת למזונות חדשים שמעולם לא טעמת. חלק מהנשים מדווחות גם על טעם “מתכתי” בפה שלהן במהלך השליש הראשון של ההריון. ההשערה של החוקרים היא, שכל השינויים הללו למעשה באים להגן על האישה ההרה מפני סליעה או אכילה של חומרים העלולים לסכן את העובר שלה.


שינויים המתרחשים במשקל הגוף ואגירת נוזלים

אין ספק, שאת השינויים של עליית המשקל בתקופת ההריון קשה לפספס (למרות כי קיימים מצבים בהם הבחילות שקיימות בתקופה זו גורמות לירידה במשקל גוף), רוב הנשים יחוו עליה תקינה במהלך ההריון עד כ-16 ק״ג. כאשר, רו העלייה המהותית במשקל תתרחש בשליש השני והשלישי של ההריון (גם תצרוכת הקלורית, משתנה בשלישים אלה כדי לספק את הצרכים של העובר המתפתח). המטרה להתמקד בבחירות של מזונות מגוונים ותפריט עשיר, שמאפשר להרה לקבל את מיטב הויטמינים והמינרלים שהיא זקוקה להם עבור הצמיחה וההתפתחות של העובר. זיכרי! הריון הוא לא תקופה לירידה במשקל או ביצוע של דיאטות (חשוב לדעת, אין לך השפעה על התפתחות של סכרת הריון, פחמימה יותר או פחות לא משפיעה על המצב).


חלק מהעלייה במשקל - במיוחד במהלך הטרימסר השלישי - נובעת מאגירת נוזלים. מצבים נפוצים של בצקות ברגליים, אזור הקרסול, נפיחות בידיים שלא מאפשרת המשך שימוש בטבעות, את השינויים הללו רואים במיוחד בתקופת הקיץ. כמו כל תופעות ההריון, גם זו, תחלוף לאחר הלידה - חשוב להיות ניידת, לבצע פעילות גופנית שיכולה לשפר את המצב ולתחזק את הגוף שלך בתקופת ההריון וכמובן, להקל על תהליך הלידה וההחלמה שאחרי. מומלץ להרים את הגפיים כמה שיותר במהלך היום. עובדת בישיבה? בצעי סיבוב קצר של מספר דקות כל שעה עגולה.


שינויים בנפח הדם ומחזור הדם

נפח הד של האישה ההרה משתנה בתקופת ההריון, כאשר המטרה לספק את צורכי העובר המתפתח. המשמעות העיקרית של גדילת נפח הדם, היא הצורך הגובר של המערכת בברזל, ולכן, מזון עשיר בברזל מהותי בתקופת ההריון כמו גם הממלצה על התוסף, לפי משרד הבריאות, החל מהרימסטר השני תוספת של 30 מ״ג של ברזל ביממה, ועד שישה שבועות לאחר הלידה (בהתאם לבדיקות הדם שתבצעי לאחר הלידה). זאת במטרה להימנע ממצבים של אנמיה בתקופת ההריון שמשפיעים ע מאגרי הברזל של העובר וההתפתחות שלו. בגלל נפח הדם שגדל בתקופת ההריון, מערכת השתן והכליות של ההרה, עובדים קשה יותר כדי לפנות פסולת מהגוף ועודפי נוזלים.

כתוצאה מהעלייה של נפח הדם, נוכל להתרשם גם משינויים הנראים לעין בורידים, במיוחד ברגליים וגם באזור הפות (קיימים מצבים שישנה נפיחות מקומית אשר יכולה לגרום לאי נוחות בזמן פעילות יומית). חשוב להכיר את הגרביים האלסטיות (ניתן להשיג בכל קופות החולים) שיכולים לסייע בתקופת ההריון מבחינת הבצקות ברגליים, בכל מקרה שהמצב חמור וישנם כאבים, רצוי להתייעץ עם רופא מומחה, כלי דם, בנושא - כדי לקבל בעת הצורך מרשם לגרביון לחץ שמייעל את סרקולציית הדם.

בנוסף לדליות (ורידים נפוחים שניתן לראות במספר מקומות בגוף, כן גם בפות, בשפתיים החיצוניות למשל), גם טחורים עלולים להופיע במהלך ההריון כתוצאה מהלחץ הגובר של הרחם והעובר שבתוכו וגם בהשפעץ העלייה בנפח הדם.


שינויים במחזור הדם ובלחץ הדם שלך יכולים גם לגרום לכך שתחושי בחרחורת למשל בשינויי תנוחה, זו סיבה מצויינת לעשות את המעברים בין שכיבה לישיבה לעמידה, בהדרגתיות, להמתין בכל מנח מספר שניות לפני השינוי. גם התעלפויות יכולות להתרחש בתקופת ההריון כתוצאה מהשינויים בלחץ הדם.

הלחץ שמפעיל הרחם על מערכת העיכול ככל שההריון מתקדם גורם להאטה של פעילות מערכת העיכול (גם בהשפעת ההורמונים של ההריון) וירידה בתחושת התיאבון בקרב חלק גדול מהנשים. חשוב לאכול מנות קטנות, לפחות כל שעתיים, אל תשכחי גם לשתות מים בכמות מספקת, המטרה של שתיית המים חשובה במניעת עצירות שעלולה להוביל להופעתם של טחורים בגלל הפעלה של לחץ בזמן ההליכה לשירותים.

הקפידי ללבוש בגדים נוחים, ולא לוחצים כדי להימנע על הפעלת לחץ על מערכת הורידים והפרעה לסרקולציה של הדם.


השינויים המתרחשים במערכת העיכול

השינויים ההורמונליים שהאישה ההרה חווה במהלך ההריון עלולים לגרום לבחילות, הקאות, תחושת סלידה ממזון מסויים ותשוקה עזה למזון אחר (גם כזה שלא אכלת בעבר, לפעמים נשים שלא אוכלות בשר, מרגישות חשק ודחף לבשר בתקופה זו). אבל ההורמונים הם לא הגורם היחיד שמשנה את האופן שבו הגוף שלך מטפל ומעבד מזון במהלך ההריון. מערכת העיכול שלך חווה שינויים גדולים גם כן.

ת עלולה לשים לב שהתפקוד של מערכת העיכול משתנה, בעקבות עצירות חדשה שמופיעה לפתע, ככל שההריון מתקדם והרחם מפעיל לחץ מוגבר על מערכת העיכול הנדחקת לכיוון הסרעפת (ככל שיש פחות מקום כך גובר הסיכוי להתפתחות העצירות). ההורמונים של ההריון מאטים גם את העיכול של המזון. ככל שמתקדמים בהריון, גובר הסיכוי גם לצרבות, מהסיבה הפשוטה, שהרחם דוחק את מערכת העיכול, השטח שבו יכול להימצא המזון קטן והכל מתחיל ״לעלות״. המטרה שלך לאכול ארוחות תכופות וקטנות כדי לשמור על האנרגיה שלך אך גם להימנע ממצבים של ״עומס״ במערכת. הימנעי ממאכלים מטוגנים, שכיבה לאחר הארוחה ואכילה לפני השינה.

במידה והצרבת מפריעה לשגרת החיים, בקשי מהרופא שלך לשקול פתרון תרופתי של סותרי חומצה, כדי לעכל על חלק מהסימפטומים הפחות נעימים שאת חווה.


שינויים של השדיים, הרחם וצוואר הרחם

אחד השינויים הבולטים ביותר (עבור חלק מהנשים הסימן הראשון שמחשיד להריון) שקורים במהלך ההריון הוא הגדילה של רקמת השד. המטרה היא הכנה לקראת ההנקה לאחר הלידה (כאשר אנחנו מייצרות חלב אם כבר מהשבוע ה-16 להריון).

כבר במהלך הטרימסטר הראשון של ההריון, תוחלי לחוש חוסר נוחות ואף כאב באזור השדיים, כאשר גוברת הרגישות של הפטמות וגם המגע הקטן ביותר בשד יכול להציק. אחד השינויים הבולטים לעין הוא היכולת להבחין ורידים בולטים על פני העור (כמו רשת עכבישית) על פני השדיים.

אם את מתכננת להניק, כדאי להצטייד בחזיית הנקה רק בטרימסר השלישי להריון, כיוון שרקמת השד עוד מתפתחת וגדלה. לקחת בחשבון שלאחר הלידה, בזמן המילוי של החלב השד גדל עוד קצת - לכן, העיפי חזיות גמישות, ללא ברזלים כדי להימנע מלחת מקומי על צינוריות החלב. לעיתים, חלק מהנשים שמות לב להפרשה לבנבנה / צהובה כבר במהלך ההריון, זהו קולוסטרום, אל תדאגי, יהיה לתינוק שלך מספיק ממנו לאחר הלידה. אין צורך לנגב את הקולוסטרום מהפטמה, הוא מהווה חומר מסכך נפלא ששומר על הפטמה מזדקים. שימי לב שאם את חווה יובש באזור, רצוי להניח על העטרה והפטמות שמן קוקוס בתקופת ההריון ולאחר הלידה (הוכח מחקרית כמסייע למנוע פציעות ומטיב עם מצבים של פצעים).


גם הרחם וצוואר הרחם שלך ישתנו באופן משמעותי במהלך ההריון. הרחם יגדל בגודל ובמשקל, מגודל שדומה לגודל של אגרוף בתחילת ההריון, ועד לגודל של אבטיח לקראת הלידה. לא לדאוג - לאחר הלידה, מצאת השליה מתחיל תהליך הדרגתי של התכווצות רחמית, שמחזיר את הקחם לגודלו המקורי מספר שבועות לאחר הלידה. חשוב לדעת, שאותה התכווצות רחמית כואבת עבור חלק מהנשים ויש האומרות, שהיא דומה לצירי לידה. בזמן ההנקה, מופרש הורמון האוקסיטוצין שגורם לשחרור החלב מהפטמה, הוא גם אחראי לכיווץ של הרחם. נמצא כי בקרב נשים מניקות חזרת הרחם הייתה יעילה ומהירה יותר לאחר הלידה בהשוואה לאלה שבחרו להאכיל את התינוק בבקבוק. זכרי שאחרי כל הנקה, את עלולה לחוות התכווצויות עוצמתיות יותר של הרחם, בגלל העלייה בהורמון האוקסיטוצין.


במהלך ההריון, צוואר הרחם שלך יתעבה ובמקום נוצר ״פקקק רירי״. עד סוף ההריון, ולקראת תהליך הלידה, צוואר הרחם יתרכך במידה ניכרת כאשר הוא מתכונן לשלב שבו הוא יתקצר ויתרחב לקראת הלידה. ככל שמועד הלידה מתקרב, יכולות להיות הפרשות מרובות יותר, ואת אף עלולה להבחין בהפרשה מעט דמית וצמיגית - ״יציאת הפקק הרירי״.


שינויים בצמיחת השיער והציפורניים

התכוננתי לתקופה מדהימה של שינויים בשיער והציפורניים שלך (עד לאחר הלידה), שינויים אלה נובעים מהשינויים ההורמונאליים שאת חווה במהלך ההריון. שיער מלא יותר, שופע מהרגיל בגלל נשירה איטית יותר, וצמיחה של הציפורניים (כאשר לרוב, צומחות ציפורניים חזקות שאימן מתפצלות בקלות בניגוד לתקופה שלאחר ההריון).


חשוב להכיר בתהליך הטבעי שמתרחש לאחר הלידה, בדרך כלל, 3 חודשים לאחר הלידה, אז מתחילה נשירה של השיער שצמח באיטיות בתקופת ההריון. זהו תהליך נורמאלי לחלוטין. במצבים שאת שמה לב לנשירה מוגברת והתקרחויות, ואת לא בטוחה, זה הזמן ללכת לייעוץ אצל רופא עור שיוכל להפנות אותך לבירור מעבדתי, בו יוכל לבחון חסרים קיימים.


שינויים בעור

״זוהר ההריון״ המפורסם שכולם מדברים עליו, נובע בעיקר מעלייה בנםח הדם וההורמונים המשתנים בתקופת ההריון.

חלק מהנשים חוות שינויים הורמונאליים שמובילים להתפרצויות עוריות, אקנה, בתקופת ההריון, למעשה התופעה די נפוצה וכ-50% מהנשים ההרות חוות אקנה בתקופה זו (את בהחלט לא לבד!).

ההורמונים המשתנים בייחוד בטרימסטר הראשון של ההריון גורמים להפרשה מוגברת של שומן טבעי על ידי העור שלך. קשה לדעת, מי מהנשים תפתח אקנה בתקופת ההריון, אך את בהחלת מועדת לפורענות במידה ויש לך נטייה להתפתחות אקנה בתקופת השינויים במחזור החודשי בהשפעת ההרומונים. בתקופת ההריון, מוצרים רבים המטפלים באקנה אסורים בגלל פוטנציאל הפגיעה בעובר המתפתח (תרופות מרשם, רטינול ועוד).


בחלק מהמקרים יכול רופא העור לרשום לך מוצרים המכילים חומצה אזלית (azelaic acid) או אריתרומיצין (erythromycin), לטיפול מקומי. אופציות אחרות לרכוש מוצרים הזמינים ללא מרשם המכילים חומרים פעילים כמו חומצה גליקולית (glycolic acid) או בנזול פרוקסאיד (benzol peroxide). כעקרון כ-5% מהרכיבים הפעילים נספגים למחזור הדם אחרי המריחה על הגוף. לכן, מאמינים כי שימוש ברכיבים אלה לא יהווה סיכון עבור העובר המתפתח.

חשוב לזכור, שרבים מהתכשירים לא נבדקו במהלך ההריון - ולכן, המטרה היא להיוועץ תמיד ברופא המטפל לפני התחלת שימוש.


שינויי נוסף שאת יכולה להבחין בו די בקלות, הפטמות שלך הופכות לפתע כהות יותר, המטרה של השינוי לאפשר לתינוק לזהות בקלות את מקום ההתחברות אל השד. בנוסף, תוכלי להבחין בקו כהה שמופיע לאורך הבטן - לא מופיע אצל כולן, מושפע מהשינויים ההורמונאליים ודוהה עם הזמן לאחר הלידה, אם תרצי לקרוא קצת יותר על הנושא חפשי את המושג ״linea nigra״.

יכולים להתרחש גם שינויים בצבע העור של הפנים, ייתכן שתבחיני בהופעה של כתמי עור כהים יותר הנקראים מלזמה (או בשפה היותר נפוצה פיגמינטציה). שימי לב, ישנה חשיבות לשימוש בקרם הגנה בתקופת ההריון, כיוון שהכהות מחמירה בזמן החשיפה לשמש.

שינוי נוסף בעור, הופעת סימני המתיחה, ישנם מקרים שהסימנים עדינים ולא נראים לעין לעומת סימנים אדומים / סגולים שבולטים יותר. השינוי מתרחש כתוצאה מהמתח של העור בתקופת הגדילה של השדיים והבטן, גם אזור הירכיים והישבן. לאחר הלידה, תוך מספר חודשים תוכלי לראות בשינוי של הסימנים לצבע ורוד בהיר או כסוף. רצוי לשמור על עור מסוכך ומלא לחות בתקופת ההריון, במטרה לסייע למתיחה קלה יותר של העור ופחות שבירה שלו. היווצרות הסימנים תלויה בגנטיקה, סוג העור ועוד. לא ניתן למנוע את הופעת סימני המתיחה, אך ניתן לסייע לעור להיות גמיש יותר ולהקל בתהליך. סיכוך העור מסייע בהתמודדות עם גרד שיכול לנבוע מהמתח הנוצר מקומית בזמן ההתרחבות.

בנוסף, העור יכול להיות יבש יותר ומגרד, עם זאת, חשוב לפנות לבדיקה רפואית במידה והגרד ניכר, בייחוד לקראת סוף ההריון (סיכון מוגבר בהריון מרובה עוברים) כיוון שהסיבה יכולה להיות cholestasis של הריון, מצב שבו יש לטפל כדי למנוע סיבוכים אצל העובר.


שינויים בשלד והשרירים

עקב גמישות המפרקים (אשר לה אחראי הורמון הרלקסין המופרש על ידי השליה בשלבים האחרונים של ההריון, אחראי בין היתר להתרחבות צוואר הרחם והכנת הרחם לפעולת האוקסיטוצין במהלך הלידה) העלייה במשקל והתרחבות הרחם, סביר להניח שתחווי חוסר נוחות ולפעמים אף כאבים במהלך ההריון.


כאבי גב: כאבי גב כלליים שכיחים מאוד בהריון. ניתן לבצע עיסוי עדין בתקופת ההריון, החל מהשבוע ה-16 להריון בדרך כלל (הטיפול בשליש הראשון אינו מומלץ ולא מכוסה ביטוחית). את העיסוי רצוי לבצע ברפואה משלימה של קופות החולים, בהם יש פיקוח על אנשי המקצוע המטפלים באוכלוסיית ההרות. בכל מקרה שאת בוחרת איש מקצוע, לבדוק שההכשרה שלו מתאימה לטיפול באישה ההרה.

שימוש בחגורת תמיכה אורטופדית יכולה לסייע בשלבים המתקדמים של ההריון, בנשיאת המשקל של הבטן, מבחינת החלוקה של העומס בגוף.

כאבים שנובעים מהרצועות העגולות: כאשר הבטן והרחם שלך מתרחבים, את עלולה לחוות כאב ברצועות הנמצאות באזור המפשעה. כאב זה יכול להופיע בפתאומיות, משינויי תנוחה, כאשר הוא יהיה בעל מאפיינים חדים, פועמים או תחושה של ״זרמים״. שימוש בחגורה אורטופדית יכול לסייע, חימום המקום ומתיחות עדינות (למשל, שיעורי יוגה).

סכיאטיקה: כאשר הרחם והתינוק הגדל מפעילים לחץ על העצב הסכיאטי (עצב השת), זה יכול לגרום לאי נוחות רבה. הכאב שתחושי יכול להיות מאופיין כתחושת זרמים ועקצוץ במורד הירך והרגל. ניתן לחוש בתחושה עד לכפות הרגליים. בדרך כלל המצב משתפר לאחר לידת התינוק.

התכווצויות ברגליים: התכווצויות רגליים במהלך ההריון הן דבר נפוץ, הן עלולות להופיע בפתאומיות, במיוחד בלילה ולהפתיע את ההרה. תחושה של עיוות עוצמתי בשרירי הרגליים. מסייע לעמוד על רצפה קרה, ולעיתים אף מומלץ ליטול מגנזיום כתוסף לפני השינה, בהתייעצות עם הרופא המלווה את ההריון. חשוב לשים לב שאת מקבלת מספיק סידן בתזונה שלך, חימום מקומי ועיסוי מעגלי יכולים לסייע בזמן ההתקף.


שינויים נוספים שיכולים להתרחש בזמן ההריון:

שינויים בראייה, לפעמים בגלל הבצקת המקומית על האזור, מתרחשת החמרה בראייה עבור אל השהתשמשו במשקפיים גם לפני וגם אלה שלא. חשוב לשים לב, אם קיים טשטוש ראייה פתאומי יש לגשת באופן מידי לבדיקה אצל הורפא.

תחושות נימול או עקצוץ בידיים וברגליים. במיוחד בבוקר לאחר השינה, נובע מלחץ מקומי על העצב באזור כתוצאה מעלייה בנפח הדם ואגירת הנוזלים. מסייע להניח את הידיים והרגליים בהגבהה על כריות בזמן השינה.

האף יכול להיות גדוש יותר ואת יכולה לשים לב להפרשה מרובה. כמו גם דימומים שיכולים להופיע בגלל התרחבות כלי הדם והגודש הקיים.

השתנה מרובה ואף דליפת שתן במאמת ככל שההריון מתקדם יותר, והלחץ של הרחם על השלפוחית גובר.

החניכיים שלך עלולות לדמם בתדירות גבוהה יותר במהלך ההריון והשיניים שלך עשויותלהיות רגישות יותר לשינויים בטמפרטורה - שימי לב, חשוב ללכת לשיננית וטיפולי שיניים בתקופת ההריון.

נטייה לזיהומים בדרכי השתן טזיהומים פטרתיים.

תחושה של חום בגלל השינויים ההורמונאליים.


חווית ההריון שונה עבור כל אישה, חשוב לדאוג לעצמך כדי לעבור את התקופה באופן הטוב ביותר עבורך ועבור העובר שלך. למידע נוסף וטיפים להתמודדות עם מצבים שונים, מזמינה אותך לקרוא את המדריך הייעודי הריון, לידה והחלמה. בהצלחה!





1,911 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page