top of page

תהליך יצירת צלקות לאחר פציעה או ניתוח

צלקת הינה השלב האחרון בריפוי של פגיעה בשלמות העור בין אם מפציעה, כוויה, חתך ניתוחי (קיסרי).

הגורמים שמשפיעים על תהליך ריפוי הפצע ומראה הצלקת הם מיקום הפגיעה, גיל, גנטיקה וסוג העור, זיהום בפצעומשתנים נוספים.


ככלל, החלמת העור מערבת 4 שלבים בסיסיים - עצירת הדימום, דלקת, התחדשות ושחזור שבו נוצרת הצלקת.

העור בנוי מ- 3 שכבות: אפידרמיס שכבת העור העליונה, דרמיס השכבה האמצעית בה יש כלי דם קטנים וזקיקי שיער, והיפודרמיס השכבה הפנימית.


העור שלנו מהווה מחסום לחדירה של פתוגנים, ומרגע שיש פגיעה בשלמות העור אנחנו חשופים יותר לזיהומים שמגיעיםמבחוץ (גם חדירה של פתוגנים שנמצאים באופן טבעי בפלורה שלנו, על פני העור עצמו). כאשר יש פגיעה בשלמות העור, תחילה הגוף עסוק בעצירה של הדימום. לאחר השלב הראשון, מגיע השלב הדלקתי שלמעשה מביא לצמיחת כלי דם חדשיםבאזור הפגוע, אדמומיות בעור ותחילת תהליך הריפוי.


בהמשך מתרחשת ההתחדשות, השלב בו תאים פיברואלסטיים מחברים בין שולי הפצע לשכבה העליונה שלו.

הצלקות נגרמות כשהשכבה האמצעית בעור, הדרמיס, ניזוקה, והגוף מטפל בה באמצעות סיבי קולגן. הטיפול באמצעותהסיבים יוצר את הצלקת. הגוף לא יכול לשחזר את הרקמה שנפגעה, לכן הרקמה החדשה תהיה שונה מהרקמות סביבהואף במרקם מעט שונה. למעשה, המבנה של הצלקת נוצר בגלל התארגנות של התאים במקום בסדר אקראי - כאשר שלבהשחזור מתרחש מהשבוע השלישי ועד לשנתיים מרגע הפציעה (המראה הסופי של המקום).


הרבה פעמים אתן שואלות מתי כדאי לעשות טיפול לצלקת עם חריגות סיליקון / משחת סיליקון? אז התשובה היא, שכדאילטפל במקום מרגע שהפצע סגור ואין גלד, תפרים או הפרשות (אם מדובר בקיסרי אזור ה-6 שבועות לאחר הלידה).

351 צפיות0 תגובות
bottom of page