top of page

דיקור לסיוע הגברת ייצור חלב אם


אתמול נשאלתי אם דיקור יכול לשפר תפוקת חלב או לגרום לירידה בתפוקה. כמובן שפניתי לבדוק את הנושא במחקרים, והיו לא מעט כאלה. בחרתי להביא לכן את המידע על קצה המזלג מאחד מהם.


מכיוון שחלב אם לא רק מספק חומרים מזינים ספציפיים לגיל, אלא גם גורמים אימונולוגיים, בעל תכונות אנטי-בקטריאליות, מכיל גורמים המקדמים צמיחה והתמיינות תאית, כמו גם איזון נכון של חומרים מזינים, הוא מהווה את המזון האידיאלי ליילודים.

להנקה בלעדית במשך 6 חודשים יש מספר יתרונות בהשוואה לשלושה או ארבעה חודשים של הנקה בלעדית, ואחריהם הנקה מעורבת. היתרונות כוללים סיכון נמוך יותר לזיהום במערכת העיכול, הפחתת הסיכון להשמנת יתר אצל הילוד וירידה מהירה יותר במשקל לאחר הלידה.


הסיבה השכיחה ביותר להפסקת הנקה או התחלה של שילוב פורמולה היא הפחתה בייצור חלב אם או מחשבה של הפחתה בייצור (כאשר האמא חוששת שהיא לא עומדת בצורך של התינוק, אך בפועל הכל תקין).


במחקר בדקו השפעה של דיקור ועיסוי שכללו גם הדרגה של יועצות הנקה על השפעת ההנקה במשך שלושת החודשים הראשונים לחיי התינוק.

במחקר כללו 90 נשים שילדו ילודים בריאים מעל משקל של 2.5 ק״ג, עם הריון תקין.

בסופו של דבר את הניתוח הסטטיסטי ביצעו על 84 נשים, כיוון שהיו כאלב שנשרו מהמחקר.

הנשים חולקו ל41 נשים בקבוצת הדיקור ו43 נשים בקבוצת הביקורת.


נמצא כי בקרב האימהות שקיבלו הדרכה בלבד ללא הדיקור הייתה ירידה במספר המניקות לאחר 3 שבועות מהלידה. אחרי שלושה חודשים נראה באופן מובהק הבדל במספר המניקות בלעדית בקבוצת הטיפול לעומת קבוצת הביקורת.


המחקר מצא כי טיפול של דיקור במשך 3 השבועות הראשונים לחיים עבור האם המניקה היטיב עם התוצאות בהמשך הדרך יותר מהדרכה בלבד.

הדיקור גורם לגירוי של בלוטת יותר המוח וההיפותלמוס - אזורים שאחראים להפרשה של ההורמונים שמתחזקים את ההנקה - הפרולקטין והאוקסיטוצין. המחקר מצא כי הדיקור תרם לעליה של רמות הפרולקטין של האימהות המניקות ובכך העלה את כמויות החלב ש אימהות יצרו.


‏Isabella Neri, MD, PhD et al.(2011). Acupuncture Treatment as Breastfeeding Support: Preliminary Data. THE JOURNAL OF ALTERNATIVE AND COMPLEMENTARY MEDICINE Volume 17, Number 2, 2011, pp. 133–137

347 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page